E
luni, afară plouă, ai treisprezece ani şi trebuie să pleci la şcoală. La prima
vedere s-ar părea că este mai bine să stai acasă, dar nu-i aşa! Aici nimeni nu
te înţelege, nimeni nu mai aude ceea ce spui, eşti de acum deja băiat mare care
trebuie să aibă responsabilitatea faptelor sale. Trebuie să ajungi la şcoală la
timp, să-ţi faci lecţiile, să fii respectuos şi să o laşi pe sora ta cea mică
în pace, să nu-i mai sâcâi pe părinţii tăi pentru tot feluri de nimicuri…a! şi
vezi de mănâncă tot, nu irosi mâncarea.
Dificilă
situaţie, şi Hermann, eroul acestei povestiri, este fix în mijlocul ei. Aşa cum
se întâmplă în viaţă, în astfel de momente sunt posibile două acţiuni, fie o
apatie totală (asta dacă putem socoti apatia o acţiune), fie intrarea în
funcţiune a pilotului automat, care ne permite să ne derulăm activităţile
zilnice în virtutea deprinderilor dobândite. Hermann alege pilotul automat,
trântind totuşi o t-uşă personală la ieşirea din apartament.
Ce
bun este pilotul acesta automat! Îl punem în funcţiune şi ne vedem de ale
noastre, sigur! mai aruncăm din când în când câte un ochi să vedem pe unde
suntem, poate trebuie să rulăm şi alte programe, nu-l putem lăsa pe el la
manşă, aşa într-o manieră necondiţionată.
Pilotul
lui Hermann este setat să urmeze drumul către şcoală aşadar, paşii urmează
drumul ştiut, dar gândurile lui Hermann sunt cu totul într-altă parte.
Sentimentul acesta de a fi un nimeni, de a nu reprezenta decât suportul unui trebuie spus cu orice ocazie, obsesiv,
îl face pe Hermann să-şi dorească să le arate el adulţilor cine este cu
adevărat, de ce este el în stare. Şi ce poate să facă un băieţel de
treisprezece ani? Păi, să-şi imagineze, să-şi ducă bătăliile pe plan mental, în
virtualitatea sa proprie, acolo unde administratorul de sistem este chiar el. Aici,
plecând de la elemente reale (în astfel de bătălii, elementul real este foarte
important deoarece el asigură validitatea faptelor imaginate) cum ar fi, o
maşină de pompieri care trece în goană pe lângă el, un om-sandviş care face reclamă
la un circ, un semafor şi o bătrânică care se încăpăţânează să pornească, toate
acestea îi prilejuiesc lui Hermann derularea unor scenarii de erou. Or, conform
poveştilor citite până la treisprezece ani, se ştie că eroii sunt răsplătiţi
regeşte. Astfel, maşina de pompieri nu se îndreaptă spre un incendiu oarecare,
ci spre incendiul care a cuprins clădirea şcolii, unde toţi adulţii sunt
paralizaţi de frică şi numai spiritul civic al lui Hermann şi cunoştinţele lui
în materie de coridoare şcolare salvează situaţia. Dar cum ar fi ca şarpele din
reclama omului sandviş să fi scăpat de cuşca lui şi chiar acum să intre într-un
apartament, unde o fetiţă mică este lăsată fără apărare, dar şi de data aceasta
Hermann salvează situaţia. Iar bătrâna nu este altceva decât o contesă
deghizată care testează bunătatea şi cinstea trecătorilor (se poate citit
despre astfel de făpturi în diverse poveşti), iar Hermann trece cu brio acest
test şi devine unicul moştenitor al unei averi colosale. Acum, toată lumea i se
adresează cu alteţă, chiar şi
părinţii, care se vor căi amarnic, dar Hermann îi va ierta căci este mărinimos
şi-i va lăsa să locuiască la castel, e! nu chiar în cele mai bune camere ci în
camera portarului şi chiar! ce atâta mărinimie când ei o au pe Carla, odorul
lor şi sora mai mică a lui Hermann, să doarmă aşa cum şi-au aşternut, ce! în
camera portarului nu e cald.
Şi
sunt multe crâmpeie de realitatea care pot fi răstălmăcite… a! vi s-a întâmplat
ca stând la semafor să vă spuneţi în gând că dacă se face verde până număraţi
la douăzeci, atunci vă va merge bine… haide, douăzeci şi unu şi, uite număr şi
mai încet de la nouăsprezece, şi mai e şi bătrâna asta, uff, fir-ar să fie!
Astăzi toate îmi merg anapoda… da, poate mai prind un semafor şi echilibrez
situaţia.
La
un moment dat Hermann se întâlneşte cu Einstein, un vagabond care are
posibilitatea de a călători în timp după bunul plac. Este un episod care mie îmi
place tare mult deoarece accentul se mută pe o altă lume de poveste… sigur,
putem fi reci şi detaşaţi şi să spunem că Hermann cade într-o capcană clasică
căci asemănător lui Pinocchio se încrede în mirajul multor bani câştigaţi cu
uşurinţă. Nu este vorba aici de sădirea unui pom care să facă bani, la
treisprezece ani nu poţi crede una ca asta, este vorba de o chestie
ştiinţifică, de posibilitatea de a călători în timp şi imaginaţi-vă că aţi
depus la bancă o sumă de bani acu’ 100 de ani, cam care ar fi dobânda în
prezent, e?! Aşadar, Hermann se decide să-i dea toţi banii lui Einstein, urmând
ca să-l aştepte aici, în casa asta dărăpănată, călare pe cufărul acesta vechi,
pe care-l crezuse mai devreme ca fiind păstrătorul unei mari comori.
Afară
plouă şi va continua să poluă şi peste jumătatea de oră necesară lui Einstein
pentru a se întoarce… ceva nu a mers cum trebuia în această călătorie,
neprevăzutul a dat peste cap un plan garantat ca un împrumut la bancă, Hermann
nu mai poate aştepta şi îi lasă prietenului să un mesaj
Partea
care îmi place la acest episod vine acum căci odată coborât la metrou, Hermann
îl zăreşte pe Einstein escortat de doi poliţişti, mai bine spus târât deoarece
nu se mai putea ţine pe picioarele lui şi la un moment dat privirile celor doi
se intersectează. Acesta ar putea fi momentul în care realitatea dă năvală şi
surpă castelul de iluzii, momentul în care îţi accepţi imensitatea mică… dar
nu! Einstein amână acest moment pentru altădată căci bolboroseşte către
poliţişti o întrebare „În ce secol suntem domnilor?” şi Hermann, eroul nostru
are o revelaţie.
Temă:
Ce scenariu rulaţi în secret cu privire la ziua de mâine?
Autor: MICHAEL ENDE (12 noiembrie
1929, Garmisch-Partenkirchen, Germania – 28 august 1995, Germania)
Copertă şi ilustraţii: REGINA
KEHN
Traducere: DRAGOŞ DINULESCU
Titlu original: Der lange Weg
nach Santa Cruz (1992)
Editura: Allfa, 2003
ISBN 973-8407-31-1