Nu
încape îndoială, copiii nu s-au schimbat prea mult de-a lungul timpului, fie că
vorbim de un copil născut în urmă cu 200 de ani, fie că vorbim de un copil
născut ieri, alaltăieri, tot de un copil vorbim, bineînţeles nu de acelaşi. În
sprijinul afirmaţiei mele se pot aduce unele argumente cum ar fi, acu 200 şi
mai bine de ani copiii erau născuţi mici, astăzi la fel, personal, nu cunosc
nici un copil care să fi fost născut deja mare. Copiii n-au putut vorbi, merge
sau să-şi procure hrana de unii singuri, au avut nevoie de la bun început să
fie asistaţi şi în această privinţă lucrurile sunt neschimbate. Copiii trebuie
să înveţe, cred că asupra acestui argument nu este necesar să insistăm, toţi
adulţii sunt de acord cu această necesitate. Or dacă de-a lungul timpului
copilul nu s-a schimbat de ce vrem noi să schimbăm modul de relaţionare cu el,
sigur, s-au găsit unii care să propună tot felul de sisteme, vezi Waldorf,
Montessori, nu insistăm asupra lor, suntem adepţii formulei conform căreia,
dacă s-a pornit pe un drum să se meargă până la capăt, or se ştie că la început
a fost bătaia. Faptul că ea este prezentă în zilele noastre în şcoală nu
trebuie demonstrat, ar fi totuşi de dovedit că şi în vechime ea a fost prezentă
în şcoli.
Pentru
a demonstra prezenţa acestui model educaţional se poate recurge la două tipuri
de izvoare informaţionale şi anume, mărturiile bătrânilor, dar acest demers
este limitat în timp cam la o generaţie în urmă, totuşi nu trebuie ignorat
deoarece coloratura afectivă din momentul povestirii este trăită direct şi
poate fi înregistrată pe viu. Cel de-al doilea izvor îl reprezintă mărturiile
cuprinse în diferite cărţi apărute cu mult timp în urmă. Uite, de exemplu,
bucata La ora de religie scrisă pe la 1900 şi ceva de către Jaroslav Hašek
în care este descrisă metoda preotului Horáček de predare a religiei. Era
preotul acesta un adevărat scamator în felul cum punea întrebările, copiii
trebuiau să ştie să spună cele zece porunci de la coadă la cap sau de la a
şaptea poruncă spre prima sărind-o pe a treia şi a doua „era o aritmetică
religioasă, care se sfârşea, drept trist rezultat religios, cu o ciomăgeală.”
şi vicarul avea mâna grea şi încercată. Copiii au încercat ungerea ciomagului
cu usturoi, circula vorba că loviturile n-ar mai fi aşa dureroase, ba mai mult,
există posibilitatea ca ciomagul să plesnească… şi a plesnit cu vârf şi-ndesat.
Nu mai exista nici o speranţă, asta până în ziua în care Melhuba a descoperit
importanţa hârtiei vârâte în pantaloni şi se ştie hârtia suportă orice, preia
asupra ei suferinţa şi face ca loviturile primite să fie resimţite mai cu
blândeţe (se poate discuta ca temă adiacentă de eliberarea prin scris). Dar
vicarul avea şi un ochi straşnic şi a văzut că de la o vreme copiii nu mai sunt
aşa de simţitori, fapt pentru care a schimbat ciomagul cu un retevei mai
sănătos. Cum orice acţiune are şi o reacţiune, copiii au trecut la carton,
ciclul continuă, vicarul trece la baston. Copiii şi-au dat seama că era o
bătălie pierdută, numai Vepǐrek zâmbea tainic… şi a venit şi rândul lui la
ciomăgeală, contactul ciomagului cu fundul lui a produs un sunet ţimbal.
Vicarul fulgera şi scânteia, fundul lui Vepǐrek tuna căci era apărat de o
plăcuţă de tinichea pe care scria:
Orice
s-ar spune copiii sunt croiţi pentru a inerva (nu săriţi, mă explic imediat)
omul. Se ştie că adultul este mai tot timpul un car cu nervi, iar copilul
acţionează ca un impuls electric care se transmite continuu, or nu se poate
acumula le nesfârşit tensiune, ea trebuie şi descărcată. Bucata care dă titlul
acestui volum de povestiri umoristice este plină de nerv, Tomáš, un băieţel
despre care circulă vorba că scuipă broaşte pe gură este lăsat în grija
autorului de către un bun prieten de-al acestuia, care întinde prea mult coarda
prieteniei. Tomáš are doar nouă ani, ştie multă chimie şi provoacă cu uşurinţă
reacţii din cele mai spectaculoase celor din jur, a! şi se pricepe şi la
scamatorii, fapt pentru care a şi fost închis deoarece nu mai reuşea să dea
banii înapoi odată ce aceştia au dispărut la el în buzunar. La secţie le toarnă
poliţiştilor o poveste lacrimogenă despre unchiul care îl surghiuneşte şi nu-i
dă nimic de mâncare, fapt care se soldează cu o teribilă lecţie de morală
primită de prietenul devenit tutore pentru jumătate de an. Pe drum, Tomáš
primeşte făgăduiala unei sfinte bătai, ajuns acasă plusează cu spargerea a două
vase veneţiene în încercarea de a introduce un ou prin gura lor strâmtă. Nu
joacă la cacealma ci aruncă o piesă de cinci coroane de la etaj dorind să
verifice dacă în golul produs de căderea ei, o bucăţică de hârtie o poate urma
îndeaproape. Drept pedeapsă este închis în bucătărie, unde încearcă cu ajutorul
ceasului deşteptător să observe cum se formează cristalele, fapt pentru care
dizolvă într-o oală mare o cutie plină cu zahăr şi cufundă ceasul în soluţia
rezultată, tot acum distruge şi chibriturile căci se ştie odată înmuiate în
soluţie de piatră acră şi lăsate să se usuce, acestea nu se vor mai aprinde în
veci vecilor. Intenţia de a face un tun „de casă” din ţevile de la baie a fost
curmată la timp. Şi nu doar prietenul a avut de tras de pe urma puştiului ci şi
proprietarul imobilului care venind să inspecteze sobele s-a murdărit şi a
cerut un prosop pentru a se şterge, a primit unul preparat cu praf de gogoaşă
de ristic amestecat cu sulfat verde de fier, or combinaţia asta ştie oricine că
te face negru… la suflet şi orice urmă de bunăvoinţă a dispărut precum mercurul
din barometru atunci când piciul a încercat să facă un ou magic.
Risc
să mă întind prea mult povestindu-vă cum au salvat copiii un negrişor din
sclavie şi l-au creştinat sau despre neînţelegerile astronomilor germani sau
despre ajutorarea săracilor din localitate sau despre măreţia lui Dumnezeu
atunci când buzunarele tale de popă sunt burduşite cu friptură de iepure,
sticle cu vin de scoruş şi ţigări de foi şi afară este cald şi plăcut sau
despre necazurile unui educator cu un dog căruia îi plăceau poveştile spuse cu
glas tare. Toate acestea şi altele sunt secvenţe de viaţă în care deşi realul
pare exagerat, el este la locul lui, este aşa cum nu ar fi trebuit să fie.
D-aia zic că această carte îmi pare mai mult a fi destinată celor mari decât
celor mici deoarece adulţii pot vedea consecinţele felului lor de a fi. Doar un
singur exemplu, tatăl lui Tomáš povesteşte de fiecare dată cu lux de amănunte
şi plin de încântare felul în care fiul său a făcut să explodeze motanul cel
negru al vecinilor.
Temă: Imaginaţi o situaţie în
care o palmă să fie asemenea unui pansament.
Autor: JAROSLAV HAŠEK (30 aprilie
1883, Praga – 3 ianuarie 1923, Lipnice)
Copertă: DONE STAN
Ilustraţii: JAN BRYCHTA
Titlu original: Terciánská
vzpoura a jiné povídky (1960)
Traducere: I. PELTZ şi TR.
IONESCU-NIŞCOV
Editura: Tineretului
Redactor responsabil:
ALEXANDRINA ŢIMPĂU
Tehnoredactor:
MARIANA PUŞCAŞU
Dat la cules 06.10.1964. Bun de tipar 23.02.1965. Apărut 1965.
Comanda nr. 6420. Tiraj 30120. Hârtie semivelină de 63 g/m2,
700 x 1000/16. Coli editoriale 9,02. Coli de tipar 9,5. A. T. 12730.
C. Z. pentru bibliotecile mici 885 – 93=R