luni, 30 mai 2016

Tema pentru acasă cu Dan Doman

Dan Doman, un geolog căruia îi plac prospecțiunile pe tărâmurile copilăriei, prospecțiuni ce au drept rezultat povestea Laurei în ținutul pădurilor, o poveste duioasă despre care puteți citi câte ceva aici. V-am stârnit? Ei bine, povestea este pentru voi, aici o provocare ce se lasă cu recompensă. Dar cine este Dan Doman? Să fie un geolog? Să fie un maestru al poeziei de tip haiku? Să fie un autor de povești? Să fie un fotograf?

Letea 1977

Exercițiul 1

Pentru cei care nu vă cunosc vă provoc la un joc de-a cuvintele. Imaginați o poveste în care să folosiți următoarele: copilărie, inspirație, Baba-Lupoanea, natură, cuvinte, inocență, melancolie, Japonia, ramă, instantaneu, spirit, părinte, cămilă, munte, surpriză, premiu, ochi deschiși.

Povestea mea e scurtă :


  
                                                               dan doman

E drept că ramă şi cămilă n-au mai intrat în ea!

Am o nelămurire, este ceva ce nu înţeleg. Eu văd doar numele dumneavoastră într-un dreptunghi, nu-mi dau seama dacă asta aţi dorit sau este doar o eroare de deschidere a documentului?

Ceea ce ai văzut nu-i o greşeală, ci o aluzie la un haiku renumit, scris în zilele noastre şi alcătuit dintr-un singur cuvânt:





tundra




Restul trebuie să ţi-l imaginezi singur. E o aserţiune celebră în haiku, să ţi-o spun şi pe aceasta, deşi are doar tangenţial legătură cu răspunsul meu:
 “În haiku jumătatea este mai mare decât întregul: împlinirea haikuului constă în ceea ce el omite.“ (Robert Spiess)

Aha, am găsit!

Exercițiul 2

Cât de importantă este experiența de viață în scrierea unei cărți pentru copii? Este necesară această experiență sau este suficient să existe o imaginație bogată.

Fiecare o face altfel, vorba unui cântec de demult. Sunt copii de zece ani şi chiar mai mici care au scris poveşti cu mare succes la cei de vârsta lor. Probabil că experienţa de viaţă nu avea un rol important în scrierea acestora. Dar şi cei cu multă experienţă de viaţă fac apel la fantezie din plin; să-l numim doar pe Alexandre Dumas-tatăl.
În cazul meu, dacă în haiku percepţiile sunt de obicei spontane şi experienţa are loc chiar în momentul scrierii, în cărţile pentru copii experienţele de viaţă sunt,de obicei sublimate şi apoi amplificate de fantezie.


Exercițiul 3

Așezați față în față un filon geologic și unul artistic, care este mai dificil de descoperit. Dar de exploatat?

Ce pot să-ţi spun e că încerci o bucurie imensă atunci cînd descoperi un filon sau atunci când o structură interpretată de tine este confirmată de foraje. Exploatarea descoperirilor nu mai ţine de prospector. Îmi dau seama că oarecum la fel e şi în cazul filonului artistic”.
E drept, multe haikuuri de-ale mele au fost remarcate şi premiate în decursul anilor, dar ceea ce am scris pentru copii a rămas într-o zonă de clarobscur (mai mult în părţile neluminate!). Ceea ce, într-un fel, e bine: conferă un aer misterios cărţilor mele pentru copii, dintre care, de altfel, n-am publicat decât una.

Exercițiul 4

Dacă în vechile povești se vorbește de zmei, zâne, balauri – probabil realități ale unor timpuri stravechi, atunci în poveștile de astăzi ar trebui să se vorbească despre ce? Dar în poveștile de mâine oare despre ce va fi vorba?

Se discută mult despre aceşti zmei şi feţi-frumoşi, consideraţi azi desueţi de majoritatea cititorilor. Totuşi, unii mai scriu despre ei, şi dacă au har, reuşesc să-i facă interesanţi. Nu mă refer la genul fantasy, că acolo balaurii şi dragonii abundă, ci la poveştile pentru copii mai mici. O zână e ceva deosebit, ea poate să intervină în orice povestire, cu condiţia să fie inteligentă şi să aibă şarm! Cel puţin, aşa am văzut-o eu pe Zâna Stelelor într-o scriere de-a mea cu subiect contemporan.
Dacă poveştile de azi pot amalgama tot ce a descoperit omenirea cu spaimele ei medievale, atunci putem considera că oamenii sînt imprevizibili. Cred că şi în poveştile de mâine vor fi o mulţime de spaime, de fiinţe rele şi de colţuri obscure, deşi cunoaşterea se va mai apropia cu doi-trei metri de infinit.

Exercițiul 5

Se spune că viața în natură are o mulțime de beneficii. Când anume ne dăm seama de aceste beneficii și care ar fi cele mai importante dintre ele?

În principiu, cînd le pierdem. Dacă putem să trăim măcar o parte din an în natură, e bine. Noi trăim prea mult la oraş, iar celor care îngrijesc animale la ţară degeaba le spui despre beneficiile vieţii în natură! Poate că ar vrea şi ei să meargă iarna la o piesă de teatru sau vara la mare.
Pentru mine a fost o mare plăcere să lucrez pe munte şi în păduri, să adun vara date de pe teren şi iarna să le prelucrez la oraş. Mulţi zic că geologia e o meserie grea. Sunt de acord cu ei, dar eu nu-i simţeam povara, fiindcă o făceam cu pasiune. Vara eram un fel de boss at self, propriul meu şef (şi al echipei de prospecţiune pe care o conduceam), cu condiţia să realizăm lună de lună programul de lucru, planul cum i se spunea. Cercetarea ştiinţifică, şi noi făceam aşa ceva, deşi nu lucram în cadrul unui institut de cercetare, îţi oferă mari satisfacţii.
Dincolo de beneficii, cred că toţi oamenii ar trebui să iubească Pămîntul şi să încerce să-l cunoască. Bineînţeles, cunoaşterea o ia mereu înainte, dar rămâne iubirea.

Exercițiul 6

Care au fost titlurile copilăriei dumneavoastră? Cum era pe atunci interacțiunea carte / copil?

Învăţătoarea mea de la Reşiţa, iubita doamnă Maria Ivanov, ne-a sugerat în clasa a doua să notăm într-un caiet cărţile citite. Încă mai am acel caiet, completat din clasa a doua şi până într-a patra. Sigur, lecturile mele, în special cărţi împrumutate de la bibliotecă, erau amestecate. Iată cum arată primele cărţi notate de mine la opt ani, deci prima pagină din caiet:

Pe malurile Sevanului, Vahtang Ananian
Izvorul fermecat, Călin Gruia
Poveşti din ţara poveştilor, Ştefan Tita
Poveştile lui Moş cocoş cocoloş, Victor Eftimiu
Meşterii din fundul apelor, C. Zolotovski
Aventurile lui Habarnam şi ale prietenilor săi, Nikolai Nosov
Tony şi portiţa fermecată, Howard Fast
O bunicuţă italiană povesteşte, Ginetta Lupi DallOrto
Omuleţul de cristal, Ioan Ionescu
Dumbrava minunată, Mihail Sadoveanu
Ala bala portocala, Octav Pancu-Iaşi
Floarea de piatră şi alte povestiri din Ural, Pavel Bajov
Basmele omului, Vladimir Colin
Basme, Wilhelm Hauff
Basme, Vladimir Colin
Basme, Petre Ispirescu
Rici-rici, Al. Şahighian
O fetiţă îşi caută tatăl, Eugeniu Rass
Paloşul neînfrînt, Mehes Gÿorgy
Poveşti de la fereastra mea, Mihai Stoian
Povestiri alese, Fraţii Grimm, partea întâia
Povestiri alese, Fraţii Grimm, partea a doua

Ce-i drept, am beneficiat de o televiziune deficitară din constrângeri politice. Am zis beneficiat, fiindcă mi-a lăsat timp să citesc şi să fac sport, mai precis, înot. Pe deasupra, bunicii mei, la care am trăit cât eram copil şi adolescent, nu aveau televizor, ca să nu mai pomenesc de calculator sau internet, care se pare că încă nu se inventaseră :)  Ca să văd emisiunile îndrăgite, cum ar fi Daniela şi Aşchiuţă sau Aventurile echipajului Val-Vîrtej, mă duceam la prieteni. La fel a fost, ulterior, la unele evenimente remarcabile (Jocurile Olimpice de la Ciudad de Mexico, 1968; aselenizarea, 1969).

Acum îmi dau seama că am citit mai târziu decât am crezut cărţi pentru copii importante pentru mine: Cireşarii lui Constantin Chiriţă (întâi Castelul fetei în alb, apoi Drum bun, cireşari!, urmate de Cireşarii, ediţia a doua, Roata norocului şi de ciclul complet), Toate pânzele sus! de Radu Tudoran, După douăzeci de ani de Al. Dumas, Doi căpitani de Veniamin Kaverin. Unele le-am citit în vacanţa mare de după clasa a patra, altele imediat după aceea, într-a cincea sau a şasea. Mărturisesc că le-am recitit de nu ştiu câte ori!

Exercițiul 7

Surprindeți în câteva cuvinte – poate trei versuri – imaginea eternă a copilului.

Dacă spui versuri, la mine înseamnă haiku. Fiecare ştie câte ceva despre haiku (să mărturisim, uneori eronat, fiindcă poezia evoluează!), există însă şi poeme-în-lanţ în care haikuurile se leagă între ele. Cel mai simplu dintre ele are şase legături şi se numeşte rengay. Iată unul nepublicat, cu băiatul meu cînd era mic:

Lumina zorilor

Gipsul scos –
băiatul pare firav
în lumina zorilor

          pe talpa dezvelită
          un bănuţ de soare

curăţenie –
ce jucării voi găsi
azi sub fotolii?

copilul pune
o capcană pentru şerpii
din bretele

          cutie muzicală
          păianjenul saltă pe zid

plecând la drum
pe şina înierbată –
băiatul şi tata

Am greşit, există o formă şi mai scurtă de înlănţuire, numită tanrenga; reproduc una:

de-a buşilea
pe cartea cu dinozauri –
fără nicio teamă

          cei mari îşi spun de-acum
          Rhabdodon şi Variraptor

Voi transcrie în continuare un senryu (poem comic în stil haiku), în care eroină e fiica mea cea mică:

statuie ecvestră –
fetiţa-mi arată furnicile
de pe dale

Problema cu imaginea eternă a copilului e greu de rezolvat în haiku. Totuşi, iată două poeme în care transpar sentimentele mele privind copilăria:

nostalgia primăverii –
mirosul ierbii strivite
sub jocuri de copii

*

cobor de pe casă –
înăuntru miros uitat
de copilărie

Exercițiul 8

Se pot compara emoțiile, trăirile furnizate de lectură cu cele furnizate de natură? Sunt unele în prelungirea celorlalte sau putem vorbi de artificial vs natural?

Pentru mine, cred că s-au împletit. Citeam multe cărţi de călătorii; altele erau ceea ce aş numi azi romane în aer liber (cum ar fi Aventurile lui Huckleberry Finn). Deci emoţiile lecturii nu erau deloc îndepărtate de sentimentul naturii. Am copilărit într-un oraş cu împrejurimi minunate, aşa cum sunt munţii şi dealurile României (azi sunt declarate trei parcuri naţionale în judeţul Caraş-Severin, dintre care unul chiar lângă Reşiţa mea natală, numit Semenic-Cheile Caraşului). Dar nu era nevoie să ne deplasăm până în Semenic sau la Prolaz, era suficient să alegem dealul pe care să hălăduim în ziua respectivă: cel din faţă, abrupt şi calcaros, numit Dealul Golului, cel din spate, cu cireşi şi o plantaţie de salcîmi, eventual valea pe care să bărzăunim: a Domanului, a Stârnicului… Sunt şi multe lacuri în jur, în care înotam. Dar mare nu aveam, aşa că mi-am imaginat-o din lecturi până pe la 15 ani, când am văzut-o.
Acum îmi dau seama că în cărţile mele aventurile au loc în natură: sunt romane în aer liber!

Exercițiul 9

Care credeți că este rolul fanteziei la copil?

Esenţial.

Exercițiul 10

De ce scrieţi literatură pentru copii?

Poate fiindcă mi-a plăcut foarte mult, copil fiind, să o citesc; și apoi, student deja, am constatat că încă îmi plăcea să cumpăr și să citesc cărți pentru copii, unele pentru frumusețea lor grafică – superbe cărți cu poezii și desene despre anotimpuri -, descoperind la altele mult umor, subtilitate, inteligență, bogăție sufletească. Dintre descoperirile târzii, îmi amintesc de cărți ale lui Eduard Uspenski, Otfried Preussler, Roald Dahl, Astrid Lindgren (pe care o știam, totuși, dintr-o carte tradusă în anul 1962), Serghei Goliţîn, Klara Jarunkova, Kir Bulîciov, Erich Kästner,  Fazil Iskander, Spiridon Vangheli, de un album de pictură suprarealistă al scriitorului și ilustratorului pentru copii Dr. Seuss, de celebrele cărți ale lui J.K. Rowling sau ale lui J.R.R. Tolkien, de filmele cu Veronica ale Elisabetei Bostan, devenite și ele mai târziu carte. De asemenea, îmi amintesc de șapte caiete cu traduceri din germană, făcute special pentru mine în anul 1993, cu multă răbdare, de mama unei prietene din Reșița – e vorba de importanta carte de povești și legende din Banatul Montan culese de Alexander Tietz, Wo in den Tälern die Schlote rauchen, adică Acolo unde în văi fumegă coșurile, precum şi de o emoţionantă culegere de legende din Munții Apuseni, Cartea vâlvelor de Maria Ioniță, din care le citeam seara - cu accent ardelenesc! -copiilor mei, într-o casă de la marginea satului pierdut în Munţii Apuseni pe unde lucram în vara anului 2003.
De ce scriu literatură pentru copii? Scrii în primul rând cărțile pe care ai fi vrut să le trăiești, copil fiind. Cărțile pentru copii sunt mai optimiste decât cele destinate adulților, iar eu caut să îmbin în ele dragostea pentru planeta noastră cu un localism, poate desuet, integrat însă în lumea mondializată în care trăim.
Apoi am încredere  în faptul că până la 10-12 ani, nu şi mai târziu, copiii sunt printre cei mai fideli cititori ai zilelor noastre. Ştiu că sunt mulţi cititori și printre adulți, îi întâlnesc toamna la Târgul Gaudeamus; adulţii sunt în special femei, dar nu numai: spre plăcuta mea surpriză, fiul meu citește cărți în metrou, în drum spre serviciu ! La adulţi intri, bineînţeles, şi dumneata, Cititorule de cărţi din copilărie, pe care am avut surpriza şi plăcerea să te cunosc în primăvara aceasta!
Scriu şi pentru că literatura mea pentru copii, câtă va fi ea, va putea fi citită și de oamenii mari care o merită, așa cum am meritat și eu să citesc, la vârsta adultă, excelente cărți pentru copii.
Îmi imaginez că pentru copiii de astăzi nu scriu, poate, decât cel mult scenarii ale unor virtuale jocuri pe calculator, care nu vor fi realizate niciodată ; dar, totuși, las o mărturie despre lumea prin care am trecut, care a fost ceva când m-am născut și acum se îndreaptă cu viteză spre altceva.

Exercițiul 11

Vorbiţi-ne despre întoarcerea poetului în copilărie şi în locurile copilăriei sale

Vibraţiile de odinioară, din timpul demolării cartierului meu natal, Valea Domanului şi a casei bunicilor , în care m-am născut şi am copilărit,  azi au dispărut. Nu aș mai putea scrie Laura în Ținutul Pădurilor, cel puțin nu în forma în care am scris-o în 1988 pentru fiica mea mai mare, reluată după zece ani, când o pregăteam pentru tipar.

Într-un sfârșit ploios de mai 2002, am refăcut traseul miniautogirului Brândușa, mergând ca umbra unui nor prin oraș, de la pâlcul de duglași bătrâni de pe Valea Stârnicului (înainte erau cinci ; rămăseseră doar doi), trecând pe lângă stadion și prin cartierul meu de odinioară, împănat cu blocuri, apoi pe lângă fântâna cinetică a lui Constantin Lucaci, traversând Bârzava și mergând paralel cu ea până dincolo de podul Stavila, acum mascat complet de un pasaj denivelat. Ca de fiecare dată când mă întorc acasă, la Reșița, periplul meu s-a încheiat în cimitirul de pe dealul de lângă Casa Muncitorească, ajunsă și ea, între timp, o amintire, ca și bunicii mei, înconjurați de tot mai mulți cunoscuți, oameni în floarea vârstei pe când eram eu copil.

Trist de moarte
în inimă cu amintirea
trecutului, și
nimeni cu care
s-o poată împărți

(Eifuku Mon’in, 1271-1342;
traducere de Constantin Abăluță)

Dar în aceleași zile am fost invitat, mulțumită scriitorilor Nicu Cramanciuc și Marc Deleanu, la Școala generală nr. 10 din Reşiţa, unde mi-am lansat cartea Laura în Ținutul Pădurilor în prezența unui public fermecător, format din copii de clasa a patra și chiar mai mici, cu care am avut plăcerea să discut. A avut loc o lansare și la librăria Vestala, organizată de bunul meu prieten de-o clipă înaintea veșniciei, talentatul poet de haiku Marc Orheianu (Nicu Cramanciuc). Am cunoscut la un cenaclu câțiva scriitori şi oameni de cultură reșițeni: Iacob Roman, Liubița Raichici, Dana Bălănescu, Steva Pantelici și l-am reîntâlnit pe vechiul coleg de universitate clujeană, istoricul Valeriu Leu. Astăzi Valeriu Leu și Steva Pantelici sunt trecuți și ei în lumea umbrelor.

Exercițiul 12

Ce proiecte de viitor aveţi ?

Am în manuscris o a doua carte de fotohaiku, după O cărare prin ierburile toamnei/ A Path through Autumn Grasses, publicată în anul 2012, la Editura Limes din Cluj-Napoca. Mă gândesc că o s-o public odată și odată – nu-i nicio grabă! Datorită reproducerilor color şi a hîrtiei de calitate, se pare că e prea scumpă pentru buzunarul meu de tânăr pensionar. Poate o s-o pun pe internet, deşi sunt dintre aceia care iubesc mirosul de hârtie şi cerneală tipografică.

În privinţa literaturii pentru copii, mi-am completat încet-încet dosarele de fișe și anul trecut am reluat scrierea altei poveşti, începută mai demult – o continuare a romanului Laura în Ținutul Pădurilor, folosind vechile personaje, dar având și multe altele noi. Părăsind prozaicele vremuri de tranziție românești, povestea alunecă în timpul altei ere, în care va fi vorba despre putere brută și inteligență, despre ironie și absurd (umor românesc, nu-i așa ?), ecologie și, peste toate, despre prietenie între ființe foarte deosebite între ele, dar posibilă, totuși. Cartea e aproape gata şi se va numi Zaranzania sau Laura în Arhipelagul Dinozaurilor. Între timp. ea așteaptă un ilustrator talentat şi un editor care să o publice.



 
Dan Doman - 2014


 Vă mulțumesc domnule Dan Doman!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu