luni, 11 noiembrie 2013

Porţile vântului

         
 Aceasta carte poate fi câştigată aici.

Exista pe undeva o poveste a unui poet, care chemat la curtea regală a primit sarcina de a scrie despre isprăvile vitejeşti ale domnului său. După câteva încercări nereuşite ajunge să cuprindă într-un singur cuvânt întreaga epopee de vitejie a împăratului. M-am gândit la momentul respectiv, care să fie mecanismul prin care un singur cuvânt poate reda o multitudine de fapte, trăiri, emoţii, sentimente, comportamente, atitudini şi mai mult decât atât, să le redea într-o succesiune anume. Se poate presupune oare existenţa unui astfel de mecanism?

            M-am gândit la asociaţia prin contiguitate, în care un cuvânt atrage după sine un altul, dând naştere la o trăire, la o emoţie care se întinde asemenea undelor pe suprafaţa unui lac după ce a fost aruncată o pietricică în liniştea sa.

            Nu mă gândesc la mecanismul asociaţiei libere, astfel stau lucrurile acolo ci la un mecanism care plecând de la cunoaşterea totală a cuvintelor şi a legăturilor dintre ele să poată opera restricţiile necesare astfel încât asociaţia să fie unică şi să conducă la efectul dorit. Ştiu, lucrurile se cer demonstrate, iar consideraţiunile făcute pe marginea unei astfel de idei pot fi multiple şi de mai multe feluri.


            Povestea aceasta a poetului am citit-o demult, dar mi-am adus-o aminte acum, când am citit Poveştile vântului. Mi-ar fi plăcut să fiu în stare să scriu un singur cuvânt care să aducă bucuria lucrului frumos, venit la momentul potrivit. Bineînţeles, nu sunt în stare să găsesc acest cuvânt, dar o încercare merită făcută de fiecare-n parte…

            „Trăiesc frumos, deci exist!” este încercarea mea. Ştiu, nu este un singur cuvânt… dar mai bine de atât nu pot.

Temă: Enumeraţi trei elemente care fac o copilărie de neuitat.

Autor: MARTA COZMIN
Copertă şi ilustraţii: GYÖRGY MIHAIL
Editura: Ion Creangă



Redactor: IOANA RICUS
Tehnoredactor: FLORICA WEIDLE
Dat la cules: 25.I.1975. Bun de tipar: 27.V.1975
Apărut: 1975. Comanda 1001. Tiraj: 15200. Broşate.
Coli de tipar: 9







3 comentarii:

  1. greu sa te opresti doar la 3
    sa zicem:
    1.bucuria lipsita de griji
    2.misterul
    3.parfumul (bunatatii si al bunatatilor)

    RăspundețiȘtergere
  2. In doar trei cuvinte :)
    1. misterul (din jurul sarbatorilor, ritualurilor, maturitatii)
    2. bucuria (clipei prezente, a intamplarilor marunte, necautata si neimpovarata de griji imaginare)
    3. parfumul (bunatatii si al bunatatilor)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O saptamână tare încărcată mi-a împiedicat accesul către lucrurile dragi, asta nu înseamnă că nu m-am gandit la ele... revenind la tema propusă eu aş zice aşa: parfumul/mirosul îşi arată adevărata putere abia peste ani şi ani, când un miros te poartă instantaneu în copilărie, pentru mine un astfel de miros este cel de colac... de cauciuc; bucuria, eu o asociez cu joaca şi, asumându-mi o doză mare de umor negru, dar gândindu-mă şi la Maxim Gorki, aş zice că bătaia, este un element care face o copilărie de neuitat.

      Ștergere