Dan Doman, un geolog căruia îi plac prospecțiunile pe tărâmurile copilăriei, prospecțiuni ce au drept rezultat povestea Laurei în ținutul pădurilor, o poveste duioasă despre care puteți citi câte ceva aici. V-am stârnit? Ei bine, povestea este pentru voi, aici o provocare ce se lasă cu recompensă. Dar cine este Dan Doman? Să fie un geolog? Să fie un maestru al poeziei de tip haiku? Să fie un autor de povești? Să fie un fotograf?
Exercițiul 1
Pentru cei care nu vă cunosc vă
provoc la un joc de-a cuvintele. Imaginați o poveste în care să folosiți următoarele:
copilărie, inspirație, Baba-Lupoanea, natură, cuvinte, inocență, melancolie,
Japonia, ramă, instantaneu, spirit, părinte, cămilă, munte, surpriză, premiu,
ochi deschiși.
Povestea mea e scurtă :
dan doman
E drept că ramă şi cămilă n-au mai intrat în ea!
Am o nelămurire, este ceva ce nu
înţeleg. Eu văd doar numele dumneavoastră într-un dreptunghi, nu-mi dau seama
dacă asta aţi dorit sau este doar o eroare de deschidere a documentului?
Ceea ce ai văzut nu-i o greşeală, ci o aluzie la un haiku renumit, scris în
zilele noastre şi alcătuit dintr-un singur cuvânt:
tundra
|
Restul trebuie să ţi-l imaginezi singur. E o aserţiune celebră în haiku, să
ţi-o spun şi pe aceasta, deşi are doar tangenţial legătură cu răspunsul meu:
“În haiku jumătatea este mai mare
decât întregul: împlinirea haikuului constă în ceea ce el omite.“ (Robert
Spiess)
Aha, am găsit!
Exercițiul 2
Cât de importantă este experiența
de viață în scrierea unei cărți pentru copii? Este necesară această experiență
sau este suficient să existe o imaginație bogată.
Fiecare o face altfel, vorba unui cântec de demult. Sunt copii de zece ani
şi chiar mai mici care au scris poveşti cu mare succes la cei de vârsta lor.
Probabil că experienţa de viaţă nu avea un rol important în scrierea acestora.
Dar şi cei cu multă experienţă de viaţă fac apel la fantezie din plin; să-l
numim doar pe Alexandre Dumas-tatăl.
În cazul meu, dacă în haiku percepţiile sunt de obicei spontane şi
experienţa are loc chiar în momentul scrierii, în cărţile pentru copii
experienţele de viaţă sunt,de obicei sublimate şi apoi amplificate de fantezie.
Exercițiul 3
Așezați față în față un filon
geologic și unul artistic, care este mai dificil de descoperit. Dar de
exploatat?
Ce pot să-ţi spun e că încerci o bucurie imensă atunci cînd descoperi un
filon sau atunci când o structură interpretată de tine este confirmată de
foraje. Exploatarea descoperirilor nu mai ţine de prospector. Îmi dau seama că
oarecum la fel e şi în cazul “filonului artistic”.
E drept, multe haikuuri de-ale mele au fost remarcate şi premiate în
decursul anilor, dar ceea ce am scris pentru copii a rămas într-o zonă de
clarobscur (mai mult în părţile neluminate!). Ceea ce, într-un fel, e bine:
conferă un aer misterios cărţilor mele pentru copii, dintre care, de altfel,
n-am publicat decât una.
Exercițiul 4
Dacă în vechile povești se vorbește
de zmei, zâne, balauri – probabil realități ale unor timpuri stravechi, atunci
în poveștile de astăzi ar trebui să se vorbească despre ce? Dar în poveștile de
mâine oare despre ce va fi vorba?
Se discută mult despre aceşti zmei şi feţi-frumoşi, consideraţi azi desueţi
de majoritatea cititorilor. Totuşi, unii mai scriu despre ei, şi dacă au har,
reuşesc să-i facă interesanţi. Nu mă refer la genul fantasy, că acolo balaurii
şi dragonii abundă, ci la poveştile pentru copii mai mici. O zână e ceva
deosebit, ea poate să intervină în orice povestire, cu condiţia să fie
inteligentă şi să aibă şarm! Cel puţin, aşa am văzut-o eu pe Zâna Stelelor
într-o scriere de-a mea cu subiect contemporan.
Dacă poveştile de azi pot amalgama tot ce a descoperit omenirea cu spaimele
ei medievale, atunci putem considera că oamenii sînt imprevizibili. Cred că şi
în poveştile de mâine vor fi o mulţime de spaime, de fiinţe rele şi de colţuri
obscure, deşi cunoaşterea se va mai apropia cu doi-trei metri de infinit.
Exercițiul 5
Se spune că viața în natură are o
mulțime de beneficii. Când anume ne dăm seama de aceste beneficii și care ar fi
cele mai importante dintre ele?
În principiu, cînd le pierdem. Dacă putem să trăim măcar o parte din an în
natură, e bine. Noi trăim prea mult la oraş, iar celor care îngrijesc animale
la ţară degeaba le spui despre beneficiile vieţii în natură! Poate că ar vrea
şi ei să meargă iarna la o piesă de teatru sau vara la mare.
Pentru mine a fost o mare plăcere să lucrez pe munte şi în păduri, să adun vara
date de pe teren şi iarna să le prelucrez la oraş. Mulţi zic că geologia e o
meserie grea. Sunt de acord cu ei, dar eu nu-i simţeam povara, fiindcă o făceam
cu pasiune. Vara eram un fel de boss at
self, propriul meu şef (şi al echipei de prospecţiune pe care o conduceam),
cu condiţia să realizăm lună de lună programul de lucru, planul cum i se spunea.
Cercetarea ştiinţifică, şi noi făceam aşa ceva, deşi nu lucram în cadrul unui
institut de cercetare, îţi oferă mari satisfacţii.
Dincolo de beneficii, cred că toţi oamenii ar trebui să iubească Pămîntul
şi să încerce să-l cunoască. Bineînţeles, cunoaşterea o ia mereu înainte, dar rămâne
iubirea.
Exercițiul 6
Care au fost titlurile copilăriei
dumneavoastră? Cum era pe atunci interacțiunea carte / copil?
Învăţătoarea mea de la Reşiţa, iubita doamnă Maria Ivanov, ne-a sugerat în
clasa a doua să notăm într-un caiet cărţile citite. Încă mai am acel caiet, completat
din clasa a doua şi până într-a patra. Sigur, lecturile mele, în special cărţi
împrumutate de la bibliotecă, erau amestecate. Iată cum arată primele cărţi
notate de mine la opt ani, deci prima pagină din caiet:
Pe malurile Sevanului, Vahtang Ananian
Izvorul fermecat, Călin Gruia
Poveşti din ţara poveştilor, Ştefan Tita
Poveştile lui Moş cocoş cocoloş, Victor Eftimiu
Meşterii din fundul apelor, C. Zolotovski
Aventurile lui Habarnam şi ale prietenilor săi, Nikolai Nosov
Tony şi portiţa fermecată, Howard Fast
O bunicuţă italiană povesteşte, Ginetta Lupi Dall’Orto
Omuleţul de cristal, Ioan Ionescu
Dumbrava minunată, Mihail Sadoveanu
Ala bala portocala, Octav Pancu-Iaşi
Floarea de piatră şi alte povestiri din Ural, Pavel Bajov
Basmele omului, Vladimir Colin
Basme, Wilhelm Hauff
Basme, Vladimir Colin
Basme, Petre Ispirescu
Rici-rici, Al. Şahighian
O fetiţă îşi caută tatăl, Eugeniu Rass
Paloşul neînfrînt, Mehes Gÿorgy
Poveşti de la fereastra mea, Mihai Stoian
Povestiri alese, Fraţii Grimm, partea întâia
Povestiri alese, Fraţii Grimm, partea a doua
Ce-i drept, am beneficiat de o televiziune deficitară din constrângeri
politice. Am zis beneficiat, fiindcă mi-a
lăsat timp să citesc şi să fac sport, mai precis, înot. Pe deasupra, bunicii
mei, la care am trăit cât eram copil şi adolescent, nu aveau televizor, ca să
nu mai pomenesc de calculator sau internet, care se pare că încă nu se
inventaseră :) Ca să văd emisiunile
îndrăgite, cum ar fi Daniela şi Aşchiuţă sau Aventurile echipajului Val-Vîrtej,
mă duceam la prieteni. La fel a fost, ulterior, la unele evenimente remarcabile
(Jocurile Olimpice de la Ciudad de Mexico, 1968; aselenizarea, 1969).
Acum îmi dau seama că
am citit mai târziu decât am crezut cărţi pentru copii importante pentru mine: Cireşarii
lui Constantin Chiriţă (întâi Castelul fetei în alb, apoi Drum bun, cireşari!, urmate
de Cireşarii, ediţia a doua, Roata norocului şi de ciclul complet), Toate pânzele
sus! de Radu Tudoran, După douăzeci de ani de Al. Dumas, Doi căpitani de
Veniamin Kaverin. Unele le-am citit în vacanţa mare de după clasa a patra,
altele imediat după aceea, într-a cincea sau a şasea. Mărturisesc că le-am
recitit de nu ştiu câte ori!
Exercițiul 7
Surprindeți în câteva cuvinte –
poate trei versuri – imaginea eternă a copilului.
Dacă spui versuri, la mine înseamnă haiku. Fiecare ştie câte ceva despre
haiku (să mărturisim, uneori eronat, fiindcă poezia evoluează!), există însă şi
poeme-în-lanţ în care haikuurile se leagă între ele. Cel mai simplu dintre ele are
şase legături şi se numeşte rengay.
Iată unul nepublicat, cu băiatul meu cînd era mic:
Lumina zorilor
Gipsul scos –
băiatul pare firav
în lumina zorilor
pe
talpa dezvelită
un
bănuţ de soare
curăţenie –
ce jucării voi găsi
azi sub fotolii?
copilul pune
o capcană pentru şerpii
din bretele
cutie
muzicală
păianjenul
saltă pe zid
plecând la drum
pe şina înierbată –
băiatul şi tata
Am greşit, există o formă şi mai scurtă de înlănţuire, numită tanrenga; reproduc una:
de-a buşilea
pe cartea cu dinozauri –
fără nicio teamă
cei
mari îşi spun de-acum
Rhabdodon şi Variraptor
Voi transcrie în continuare un senryu
(poem comic în stil haiku), în care eroină e fiica mea cea mică:
statuie ecvestră –
fetiţa-mi arată furnicile
de pe dale
Problema cu imaginea eternă a
copilului e greu de rezolvat în haiku. Totuşi, iată două poeme în care transpar
sentimentele mele privind copilăria:
nostalgia primăverii –
mirosul ierbii strivite
sub jocuri de copii
*
cobor de pe casă –
înăuntru miros uitat
de copilărie
Exercițiul 8
Se pot compara emoțiile, trăirile
furnizate de lectură cu cele furnizate de natură? Sunt unele în prelungirea
celorlalte sau putem vorbi de artificial vs natural?
Pentru mine, cred că s-au împletit. Citeam multe cărţi de călătorii; altele
erau ceea ce aş numi azi romane în aer liber (cum ar fi Aventurile lui
Huckleberry Finn). Deci emoţiile lecturii nu erau deloc îndepărtate de
sentimentul naturii. Am copilărit într-un oraş cu împrejurimi minunate, aşa cum
sunt munţii şi dealurile României (azi sunt declarate trei parcuri naţionale în
judeţul Caraş-Severin, dintre care unul chiar lângă Reşiţa mea natală, numit
Semenic-Cheile Caraşului). Dar nu era nevoie să ne deplasăm până în Semenic sau
la Prolaz, era suficient să alegem dealul pe care să hălăduim în ziua
respectivă: cel din faţă, abrupt şi calcaros, numit Dealul Golului, cel din
spate, cu cireşi şi o plantaţie de salcîmi, eventual valea pe care să
bărzăunim: a Domanului, a Stârnicului… Sunt şi multe lacuri în jur, în care
înotam. Dar mare nu aveam, aşa că mi-am imaginat-o din lecturi până pe la 15
ani, când am văzut-o.
Acum îmi dau seama că în cărţile mele aventurile au loc în natură: sunt
romane în aer liber!
Exercițiul 9
Care credeți că este rolul fanteziei la copil?
Esenţial.
Exercițiul 10
De ce scrieţi literatură pentru
copii?
Poate fiindcă mi-a plăcut foarte mult, copil fiind, să o citesc; și apoi,
student deja, am constatat că încă îmi plăcea să cumpăr și să citesc cărți
pentru copii, unele pentru frumusețea lor grafică – superbe cărți cu poezii și
desene despre anotimpuri -, descoperind la altele mult umor, subtilitate,
inteligență, bogăție sufletească. Dintre descoperirile târzii, îmi amintesc de
cărți ale lui Eduard Uspenski, Otfried Preussler, Roald Dahl, Astrid Lindgren
(pe care o știam, totuși, dintr-o carte tradusă în anul 1962), Serghei Goliţîn,
Klara Jarunkova, Kir Bulîciov, Erich Kästner, Fazil Iskander, Spiridon Vangheli, de un album
de pictură suprarealistă al scriitorului și ilustratorului pentru copii Dr.
Seuss, de celebrele cărți ale lui J.K. Rowling sau ale lui J.R.R. Tolkien, de
filmele cu Veronica ale Elisabetei Bostan, devenite și ele mai târziu carte. De
asemenea, îmi amintesc de șapte caiete cu traduceri din germană, făcute special
pentru mine în anul 1993, cu multă răbdare, de mama unei prietene din Reșița –
e vorba de importanta carte de povești și legende din Banatul Montan culese de
Alexander Tietz, Wo in den Tälern die
Schlote rauchen, adică Acolo unde în
văi fumegă coșurile, precum şi de o emoţionantă culegere de legende din
Munții Apuseni, Cartea vâlvelor de
Maria Ioniță, din care le citeam seara - cu accent ardelenesc! -copiilor mei,
într-o casă de la marginea satului pierdut în Munţii Apuseni pe unde lucram în
vara anului 2003.
De ce scriu literatură pentru copii? Scrii în primul rând cărțile pe care
ai fi vrut să le trăiești, copil fiind. Cărțile pentru copii sunt mai optimiste
decât cele destinate adulților, iar eu caut să îmbin în ele dragostea pentru
planeta noastră cu un localism, poate desuet, integrat însă în lumea
mondializată în care trăim.
Apoi am încredere în faptul că până
la 10-12 ani, nu şi mai târziu, copiii sunt printre cei mai fideli cititori ai
zilelor noastre. Ştiu că sunt mulţi cititori și printre adulți, îi întâlnesc
toamna la Târgul Gaudeamus; adulţii sunt în special femei, dar nu numai: spre
plăcuta mea surpriză, fiul meu citește cărți în metrou, în drum spre
serviciu ! La adulţi intri, bineînţeles, şi dumneata, Cititorule de cărţi
din copilărie, pe care am avut surpriza şi plăcerea să te cunosc în primăvara
aceasta!
Scriu şi pentru că literatura mea pentru copii, câtă va fi ea, va putea fi
citită și de oamenii mari care o merită, așa cum am meritat și eu să citesc, la
vârsta adultă, excelente cărți pentru copii.
Îmi imaginez că pentru copiii de astăzi nu scriu, poate, decât cel mult
scenarii ale unor virtuale jocuri pe calculator, care nu vor fi realizate
niciodată ; dar, totuși, las o mărturie despre lumea prin care am trecut,
care a fost ceva când m-am născut și acum se îndreaptă cu viteză spre altceva.
Exercițiul 11
Vorbiţi-ne despre întoarcerea
poetului în copilărie şi în locurile copilăriei sale
Vibraţiile de odinioară, din timpul demolării cartierului meu natal, Valea
Domanului şi a casei bunicilor , în care m-am născut şi am copilărit, azi au dispărut. Nu aș mai putea scrie Laura în Ținutul Pădurilor, cel puțin nu
în forma în care am scris-o în 1988 pentru fiica mea mai mare, reluată după
zece ani, când o pregăteam pentru tipar.
Într-un sfârșit ploios de mai 2002, am refăcut traseul miniautogirului Brândușa,
mergând ca umbra unui nor prin oraș, de la pâlcul de duglași bătrâni de pe
Valea Stârnicului (înainte erau cinci ; rămăseseră doar doi), trecând pe
lângă stadion și prin cartierul meu de odinioară, împănat cu blocuri, apoi pe
lângă fântâna cinetică a lui Constantin Lucaci, traversând Bârzava și mergând
paralel cu ea până dincolo de podul Stavila, acum mascat complet de un pasaj
denivelat. Ca de fiecare dată când mă întorc acasă, la Reșița, periplul meu s-a
încheiat în cimitirul de pe dealul de lângă Casa Muncitorească, ajunsă și ea,
între timp, o amintire, ca și bunicii mei, înconjurați de tot mai mulți
cunoscuți, oameni în floarea vârstei pe când eram eu copil.
Trist de moarte
în inimă cu amintirea
trecutului, și
nimeni cu care
s-o poată împărți
(Eifuku Mon’in, 1271-1342;
traducere de
Constantin Abăluță)
Dar în aceleași zile am fost invitat, mulțumită scriitorilor Nicu
Cramanciuc și Marc Deleanu, la Școala generală nr. 10 din Reşiţa, unde mi-am
lansat cartea Laura în Ținutul Pădurilor în prezența unui public fermecător, format din copii de
clasa a patra și chiar mai mici, cu care am avut plăcerea să discut. A avut loc
o lansare și la librăria Vestala, organizată de bunul meu prieten de-o clipă
înaintea veșniciei, talentatul poet de haiku Marc Orheianu (Nicu Cramanciuc).
Am cunoscut la un cenaclu câțiva scriitori şi oameni de cultură reșițeni: Iacob
Roman, Liubița Raichici, Dana Bălănescu, Steva Pantelici și l-am reîntâlnit pe
vechiul coleg de universitate clujeană, istoricul Valeriu Leu. Astăzi Valeriu
Leu și Steva Pantelici sunt trecuți și ei în lumea umbrelor.
Exercițiul 12
Ce proiecte de
viitor aveţi ?
Am în manuscris o a doua carte de
fotohaiku, după O cărare prin ierburile toamnei/ A Path through Autumn
Grasses, publicată în anul 2012, la Editura Limes din Cluj-Napoca.
Mă gândesc că o s-o public odată și odată – nu-i nicio grabă! Datorită
reproducerilor color şi a hîrtiei de calitate, se pare că e prea scumpă pentru
buzunarul meu de tânăr pensionar. Poate o s-o pun pe internet, deşi sunt dintre
aceia care iubesc mirosul de hârtie şi cerneală tipografică.
În privinţa literaturii pentru
copii, mi-am completat încet-încet dosarele de fișe și anul trecut am reluat
scrierea altei poveşti, începută mai demult – o continuare a romanului Laura în Ținutul Pădurilor, folosind
vechile personaje, dar având și multe altele noi. Părăsind prozaicele vremuri
de tranziție românești, povestea alunecă în timpul altei ere, în care va fi
vorba despre putere brută și inteligență, despre ironie și absurd (umor
românesc, nu-i așa ?), ecologie și, peste toate, despre prietenie între
ființe foarte deosebite între ele, dar posibilă, totuși. Cartea e aproape gata
şi se va numi Zaranzania sau Laura în Arhipelagul
Dinozaurilor. Între timp. ea așteaptă un ilustrator
talentat şi un editor care să o publice.
Vă mulțumesc domnule Dan Doman!