Un
titlu fertil, întrebările apar foarte uşor citindu-l, gândul tău aleargă pe loc
până când oboseşte, nu este antrenat să răspundă la întrebări fără răspuns. Ce
diferă de la om la om este timpul cât aleargă pe loc. Sunt unii care au spaţiu
de manevră mare, care abordează problema într-o manieră artistică, euristică,
sunt alţii care rezolvă problema rapid, scot sabia şi gata!... nodul se desface,
mai sunt şi cei pentru care contează mai mult gura lumii şi să nu-i uităm pe
aceia nu îşi pun întrebări, cert este, că toţi reuşesc în felul lor să trăiască
o viaţă.
Chestiunea
care mi se pare interesantă este aceea că toţi pot veni în contact unii cu
alţii, avem în felul acesta – dacă ne situăm pe poziţia de spectator – posibilitatea
de a asista la spectacol. Ce fel de spectacol? Asta depinde foarte mult de ceea
ce-ţi place să vezi, în general, viaţa ni le poate oferi pe toate. Sigur,
surprizele nu lipsesc niciodată.
O
carte poate fi socotită un spectacol? Eu cred că da, ea livrează cititorului
toate elementele care-i sunt necesare pentru a participa activ la desfăşurarea
acţiunii, ba mai mult decât atât, fiind foarte sigură pe ea, îşi permite luxul
de a oferi pauze atunci când cititorul le cere.
Spectacolul
oferit de această carte este de la bun început creator de dileme prin faptul că
te determină să îţi pui întrebări, ai nevoie de o pauză pentru a găsi răspunsul
tău personal, dar în acelaşi timp nu-ţi vine să opreşti acţiunea, cum procedăm
mai departe ţine de fiecare dintre noi, eu am ales să ţin minte întrebările
apărute, iar ulterior să suprapun peste acţiunea cărţii felul meu posibil de-a
fi fost.
Clopoţelul
a sunat a treia oară, Nyilas Mihály este elev scutit de taxe al colegiului din
Debreţin în anul 1892. Această scutire de taxe se datorează bunului său unchi
Géza, care s-a făcut luntre şi punte pentru a reuşi acest lucru, unchi care-i
spune într-o scrisoare „Aş fi tare mâhnit să aflu că înveţi pentru că trebuie
să ştii carte şi nu pentru frumuseţea şi bucuria învăţăturii”, iar Nyilas
Mihály va deveni un elev eminent, va avea numai note de 1 (pe vremea aceea
sistemul de notare folosea note de la 1 al 5, cea mai mare fiind 1). Dar râvna
lui Nyilas nu este susţinută de îndemnul unchiului său ci de un puternic
complex de inferioritate, el vine dintr-o familie fără posibilităţi materiale,
el are nevoie să arate lumii lui de ce este în stare şi o face, numai că toată
acţiunea se desfăşoară în mintea lui. Aici, faptele reale capătă proporţiile
unui elefant sub acţiunea impresiei că toată lumea se uită la el, că toată
lumea îl judecă, el rulează scenarii de învingător dar acţiunile lui sunt
strivite între nicovala conştiinţei morale şi ciocanul dorinţelor inconştiente
de răzbunare. Episodul cu briceagul lui Böszörményi, care printr-un joc al
evenimentelor rămâne printre lucrurile lui ne arată zbuciumul lăuntric la lui
Nyilas. Cu vreo câteva zile înainte Böszörményi îşi însuşeşte carminul lui
Nyilas fără drept de apel şi măcar de s-ar fi priceput la desen, dar nu… el
doar prăpădea culorile, el doar mânjea hârtia. Aranjându-şi lucrurile în ladă,
Nyilas dă peste briceagul cu plăsele în formă de peşte al lui Böszörményi,
rămăsese aici de când cu povestea cu pachetul, dar Nyilas nu putea spune că l-a
găsit, îi era teamă că va fi acuzat de furt. Pe de altă parte el vede în acest
briceag o compensaţie a carminului pierdut. Chestiunea briceagului nu se stinge
uşor, Nyilas îşi imaginează controlul ce va urma să vie, este prins între
dorinţa de a păstra briceagul şi nevoia de a nu fi arătat cu degetul ca un hoţ,
încearcă să-l ascundă în compartimentul secret al lăzii, dar acolo nu încape,
plus că ladă ca a lui mai are un coleg dintr-o altă cameră, nu! sigur va fi
descoperit, mai bine să scape de el. Nici vorbă să i-l dea înapoi lui
Böszörményi. Până la urmă îl va arunca în spatele lăzii de gunoi, un loc greu
accesibil.
Cartea
este densă, compactă, complexă, profundă, Móricz Zsigmond ne arată o
personalitate în formare, care sunt jaloanele care devin pietre de hotar pentru
adultul de mai târziu. El sondează şi aduce la suprafaţă elemente pe care nu
le-ai bănui cu uşurinţă ca fiind posibile în sufletul unui copil. Sigur, nu
este orice fel de copil, dar păstrând proporţiile (atât ale timpurilor,
vremurilor expuse în carte, cât şi ale situaţiei particulare descrise) vom
identifica la toţi copiii această lipsă de ascultare din partea adulţilor.
Pentru un copil este liniştitor să ştie că un adult îl poate auzi, că se poate
refugia în braţele ocrotitoare ale unui adult, că un adult îl respectă. Acest
adult este unchiul Géza, el va fi cel care va pune capăt supliciului prin care
trece Nyilas din cauza unui bilet de loterie.
La
plecarea din colegiu, cu unchiul alături, Nyilas rupse o foaie de hârtie şi
scrise ceva, doar câteva cuvinte: „Böszörményi, ia-ţi, te rog, briceagul de
după lada cea mare de gunoi de pe scara din dos, de la etajul II. Să nu crezi
că ţi l-am furat, a fost cu totul altceva.” La întrebarea unchiului ce înseamnă
a fost cu totul altceva, Nyilas
răspunde că a rămas din întâmplare la el şi că i-a fost ruşine să i-l dea înapoi.
Unchiul ghici cât este de cinstit, îl sărută pe frunte şi-i spuse… să mergem.
Temă: Puteţi alege pentru un an
de zile să fiţi copil sau adult. Argumentaţi alegerea făcută în acest moment.
Autor: MÓRICZ ZSIGMOND (29 iunie
1879, Tiszacsécse, Ungaria – 5 septembrie 1942, Budapesta)
Copertă: CONSTANTIN CACIAROVSCKI
Traducere: EMIL GIURGIUCA
Titlu original: Légy jó
mindhalálig (1920)
Editura: Tineretului (ediţia a
II-a)
Redactor: NATALIA
PETRUŢ
Tehnoredactor:
VALERIA POSTELNICU
Dat la cules 03.10.1968. Bun de tipar 12.03.1696
Apărut 1969. Comanda nr. 8948. Tiraj 60160. Bro-
şate 56900 + legate 3260. Coli editoriale 13,5. Coli
de tipar 10. A .
16512. C .Z.
pentru bibliotecile mici
8R – 31.