Eşti
copil şi ţi se repetă întruna tot felul de chestii, de regulă chestii
normative. Eşti tocat la cap precum vinetele pe tocătorul de lemn… toc, toc,
toc şi iarăşi toc, toc, toc. Să fie lucrul acesta suficient pentru a determina
apariţia comportamentelor dorite de adulţi? Cu siguranţă că nu, dar fiind cel
mai la îndemână este aplicat fără nici un fel de restricţie de către adulţi. Gura
nu sărăceşte dacă toacă încontinuu, speranţa moare ultima, iar conştiinţa este
relativ adormită, fiind împăcată cu faptul că măcar tu i-ai zis… acum că pe o
ureche i-a intrat şi pe alta i-a ieşit, mai zi ceva dacă mai poţi. Sunt unii
care le mai zic, dar sunt şi alţii care îi lasă pe seama altora… lasă să le mai
zică şi ei, că eu tot am zis. Şi uite aşa copilul ajunge la grădiniţă unde
începe o altă tocată.
La
nivel individual, locul unde un copil se întâlneşte cu educaţia este asociat cu
familia, iar piesa de rezistenţă este cicăleala. La nivelul colectivităţii de
copii, locul acesta se asociază mai degrabă cu grădiniţa, iar piesa de
rezistenţă o reprezintă lecţia. Aici vin – sau după caz sunt aduşi – copiii ca
la pomul lăudat, s-a dus buhul că-i de bine şi orice copil trebuie să treacă pe
aici pentru a strânge mai târziu roadă bogată din creşterea sa. Ce te faci însă
că nu toţi copiii sunt primiţi în această împărăţie care se numeşte Grădiniţa
Veseliei? Aici nu au loc certăreţii şi măscăricii, mofturoşii şi plângăreţii,
Prinţişorul – Pârâtorul …
Vorbăreţul
gură spartă,
Care-i
pus mereu pe ceartă;
Sau
vreun leneş de boier
Ce-a
rămas de-alaltăieri…
Partea
interesantă este că aceste lucruri sunt cerute chiar de către copii. Or asta le
este specific lor, ei cer fără să se gândească la consecinţe şi anume ce facem
cu aceşti copii care vorbesc neîntrebat, care sunt puşi pe ceartă, care se cred
mai voinici cu cei mai mici, ca să nu mai vorbim de copiii de-alaltăieri.
Poezia nu ne oferă vreun răspuns direct, totuşi o soluţie s-ar întrevedea dacă ascultăm
din nou glasul copiilor care vorbesc despre tovarăşul de muncă si de joacă.
Aşadar să ne schimbăm cu toţii în tovarăşi buni şi accesul în Grădiniţa
Veseliei ne este garantat.
Şi
sistemul, şi schimbarea nu sunt perfecte, şi uite că printre copiii grădiniţei
îşi face loc o făptură dintr-o altă lume. Nimeni nu o recunoaşte, a trecut aşa
de mult timp de când s-a văzut o astfel de fiinţă încât cu toţii au uitat de
existenţa ei sau te pomeneşti că schimbarea este atât de profundă încât nici un
copil nu se mai recunoaşte în felul ei de a fi. Nici măcar cei din grupa mare,
care se presupune că au ceva experienţă nu ştiu despre ce este vorba, nici
animalele de la colţul viu nu o recunosc, poate doar broasca ţestoasă care are
o sută de ani şi este tare înţeleaptă le poate da o idee despre această fiinţă
care refuză orice legumă chiar şi în spirit de glumă şi carnea-i tare, spanacul
nu-i bun, poate doar un pic de magiun şi-un strop de compot mai mult să mănânc
nici că nu pot… şi broasca ţestoasă parcă, parcă îşi aduce aminte de o astfel
de fiinţă, dar parcă era într-o poveste căci astăzi neamul ei pierit de mult
este.
Ei,
şi copiii tot copii vor rămâne orice s-ar spune şi orice s-ar încerca pe seama
lor şi iată-i că la masă vin în goana mare, după atâta joc şi muncă foamea
tare-i mai mănâncă. Însă lingura are ditamai gura şi începe a striga că refuză
să ajute la mâncare cu aşa mâini murdare… oricum, este doar un episod şi până
la urmă lucrurile astea se învaţă, ba primind o lecţie, ba primind o cicăleală.
O,
şi mai sunt şi alte lucruri care se petrec la grădiniţă… şi copiii învaţă
despre anotimpuri, despre ce trebuie să faci pentru a pune o scrisoare la
poştă, despre ce înseamnă să fii luat drept barometru al naturii… şi copiii au
lecţii şi teme…
Temă: Amintiţi-vă cum îi chema pe
colegii de grădiniţă.
Autor: ALEXANDRU SEN (6 iulie
1924, Ploieşti – 25 februarie 2010)
Copertă şi ilustraţii: ANGI PETRESCU TIPĂRESCU
Editura: Tineretului
Redactor de carte: I.
Ricus
Tehnoredactor: V.
Postelnicu
Corector: N. Blăjan
Dat la cules 4.IV.960. Bun de tipar 14.VII.960. Tiraj 30140 ex.
Hîrtie offset A de 100 gr. m. p. Coli de tipar 2,5. Coli de
editură 3,9. Ft. 16/70x100. Com. editurii 4552. Ediţia 1. A . 045.
Pentru bibliotecile mici indicile de clasificare 8(R)