Urechea mea a prins în timpul unei emisiunii care îl avea invitat pe Andrei Pleșu, un nume și anume Marin Tarangul, iar atributul care l-a urmat a fost necunoscut. Curiozitatea mi-a fost stârnită și de aici doar un pas până la cartea de față... Inima cea mică. Știam cartea, o mai văzusem, dar nu mi-a șoptit nimic sau poate urechea mea nu știa să capteze undele ei... pavilionul era închis la vremea aceea. Cred, mă rog! îmi place să cred, că poveștile vin în viața noastră în momente pe care nu le alegem noi... vorbeam la un moment dat despre faptul ca Universul are un bibliotecar care ține cont de ceea ce ne dorim în materie de cărți și face el ce face și ne scoate înainte cartea dorită. Așa am ajuns să citesc Câinele și gramofonul de Marta Cozmin, carte pe care o căutam fără sorți de izbândă și pe care am găsit-o într-o dimineață, într-un sac depus la colț de stardă, după ce cineva făcuse curat în biblioteca lăsată moștenire. Dar bibliotecarul acesta al Universului mai are o menire, el ne propune povești pe care dacă le citim la momentul potrivit – și doar el știe care este acest moment – ni se deschide o nouă pespectivă, ni se face cunoștință cu o personalitate, un om care până în acel moment era un necunoscut.
Nu am pretenția și nu spun
că îl cunosc pe Marin Tarangul, am citit doar aceste povești, l-am văzut un pic pe net și am mai citit
amintirile altora despre întâlnirea cu el. Din câte am înțeles a fost și el un
elev al Școlii de la Păltiniș, i-a plăcut să învețe – dovadă cele câteva
doctorate obținute – i-a plăcut viața și organiza ceea ce au fost numite
ceaiuri decadente, fapt care a condus la o arestare, într-un final a emigrat în
Franța. Mi-ar plăcea să citesc Nocturnal, am găsit undeva un citat care
spune așa “invenția tacâmurilor a contribuit la prelungirea vieții”. Gândul
acesta mă încântă dar mă și zgândără în același timp... cum ajungi la el? Ce
întrebări îți pui astfel încât să formulezi acest răspuns? Dar las treaba asta
pentru mai târziu... acum să vedem de ce este inima asta așa mică?
Un răspuns la îndemână
este acela al evoluției, este mică deoarece urmează să crească, să se
împlinească, să devină ceea ce îi este sortit. Poveștile din această carte sunt
total diferite de ceea ce se scria în acei ani pentru copii, sunt povești care
descriu călătoria întru împlinirea destinului, a devenirii. Sunt povești care
la o primă vedere par a nu avea niciun punct de contact cu realitatea imediată,
palpabilă. Ele descriu călătorii fantastice în lumi suprarealiste,
simbolurile sunt prezente la tot pasul și îndeamnă adultul cititor să le
găsească sensul potrivit... dar ce te faci că această carte este destinată
copiilor, ei nu sunt în căutarea de sensuri ascunse, ei nu sunt niște detectivi
ai metaforelor. Dar lucrul acesta nu reprezintă o problemă deoarece copilul
este o inimă mică, el este o inimă care crește, care acumulează realitățile
propuse și mobilează cămăruțele inimii sale, umple sertarele memoriei, se
construiește din interior extinzând-se.
Sunt multe povești care la
prima vedere par a fi trăsnite, dar ele sunt construite înadins așa. Și deși a
construi presupune un plan, uneori îmi pare că și autorul devine surprins de
mersul poveștii, nu știe direcția în care se va merge, vezi de exemplu Gălbioara.
Copertă și ilustrații: DOINA BOTEZ
Editura: Ion Creangă
Lector: GEORGETA PĂSĂRIN
Tehnoredactor: VALERIA POSTELNICU
Dat la cules 21.07.1977. Bun de tipar 18.XI.1977. Apărut
1977. Comanda nr. 1515
Tiraj 18700 : broșate 17000 + legate 1700. Coli de tipar
18 1/2