Ştiţi
voi cine-i şef în pădure? Unii ar spune că ursul, dacă este să luăm în
considerare forţa brută. Alţii ar spune că vulpea, dacă este să luăm în
considerare şiretenia. Probabil, câţiva l-ar nominaliza şi pe lup, dacă ar fi
să se ţină cont de mărimea foamei. Ştiu sigur însă că nimeni nu s-ar gândi la
un iepuraş. Şi cum ar putea un biet iepuraş să fie şef ! Acum, dacă stăm un pic
şi luăm în considerare toate bancurile care se fac se seama iepuraşului şi
felul, de multe ori onorabil, în care
se descurcă, parcă am vedea ceva calităţi de lider. Dar nu, iepuraşul din
această pădure nu este un miştocar care dă gata forţa brută prin replici
tăioase, care lasă inamicul paralizat, cu gura căscată. Iepuraşul nostru nu
flutură codiţa în aer şi le dă cu sâc celor mai feroce animale doar pentru că
este prieten cu leul.
Avem
un iepuraş care ştie de frica vulpii, a lupului şi care s-a cam săturat să fie
hăituit prin pădure. I-ar plăcea şi lui să stea liniştit într-o poieniţă şi să
ronţăie o rădăcină de nap sau să decojească o varză pentru a ajunge la miezul
ei dulce. Ei, dar unde sunt zilele astea când prin apropiere amuşină botul
pofticios la vulpii.
Zilele
acestea nu sunt departe pentru că iepuraşul nostru îşi însuşeşte puşca unui
vânător adormit şi se hotărăşte să îndrepte lucrurile. De acum încolo el va fi
şeful, căci în pădure, şef este cel care deţine puşca şi asta o ştie orişicine,
nu trebuie demonstrat. Dacă nu mă credeţi mergeţi într-o zi în pădure cu puşca
şi în altă zi fără puşcă, dacă mai aveţi timp încercaţi o comparaţie între cele
două zile.
În
pădure, puşca este simbolul autorităţii absolute, fapt pentru care vulpea se
lasă evacuată din propria-i casă fără să vocifereze prea mult. Acum iepuraşul
este stăpân peste pernele moi umplute cu puful a nu ştiu câtor găini, peste
locşorul acesta minunat pe care vulpea l-a dichisit cu mult bun gust. Dar parcă
în cameră se simte în continuare privire de vulpe… a, da! sunt portretele
părinţilor şi bunicilor vulpii, portrete care stau atârnate pe perete şi care
nu au ce să caute într-o casă de iepure, fapt pentru care sunt puse iute pe
foc. A, şi tocmai bine a picat această iuţire a focului din vatră căci
iepuraşului nostru îi este foame.
El
are invitaţi la cină pe ceilalţi iepuri care la început se sfiiesc să treacă pragul
casei vulpii, dar iepuraşul nostru începe o tiradă despre vitejia lui, flutură
puşca în aer şi simte nevoia de a fi adorat. Puşca, simbolul autorităţii
absolute trebuie să impună respect nu numai în faţa altor neamuri ci şi în faţa
celor de acelaşi neam… şi ţineţi cont ca mâine când veniţi să îmi aduceţi o
varză proaspătă, nu ca cea de astăzi, seacă precum căpăţânile voastre. Ş-acum
căraţi-vă cu toţii !
Puşca,
simbolul autorităţii absolut are tainele ei, pe care un iepuraş mic ca al
nostru nu le stăpâneşte. Dar dacă nu ştii, nu te afectează. Eh, ar fi aşa dacă
n-ar şti nimeni, dar uite că sunt unii care ştiu că puşca, pentru a fi simbolul
autorităţii absolut trebuie să fie încărcată. Şi s-a dus vorba că puşca
iepuraşului nostru nu ar fi.
Vulpea
şi lupul se hotărăsc să facă o încercare de revendicare a locului în pădure, de
recăpătare a statutului pierdut, fapt pentru care îl provoacă pe iepuraşul
nostru. Şi când vulpea se întrece cu gluma, iepurele trage, dar trage degeaba,
puşca nu zice nici fâs. Aşadar, puşca nu e încărcată, iar din simbolul
autorităţii absolut devine simbol al ridicolului absolut. Vulpea şi lupul sunt
din nou stăpâni!
Dar
puşca are tainele ei, pe care un iepuraş bătrân, scăpat probabil cândva, demult,
ca prin urechile acului de puşca unui vânător, le ştie. El cere puşca şi îşi dă
seama că este încărcată, mai trebuie să fie doar armată şi abia atunci devine
simbolul autorităţii absolute în pădure.
Această
poveste este scrisă sub formă de piesă de teatru de către Serghei Mihalcov,
care este şi autorul versurilor imnului de stat al URSS şi al Rusiei. Este o
poveste cinstită pe marginea căreia se pot infera judecăţi de valoare
susceptibile şi ele la rândul lor de a fi discutate.
Temă: Numiţi prima comunitate
care vă vine în minte şi definiţi-i simbolurile autorităţii.
Autor: SERGHEI MIHALCOV (13
martie 1913, Moscova – 27 august 2009, Moscova)
Copertă şi ilustraţii: E. RACIOV
În româneşte: VIRGIL TEODORESCU
Traducere din limba rusă: I
CENUŞE
Titlu original ЗАЙКА – ЗАЗНАЙКА (1952)
Editura: Tineretului
Redactor de carte:
Dan Faur
Tehnoredactor:
Silaghi Alex.
Corector: Ani Riza
Dat la cules 21.XI.53. Bun de tipar 27.I.55. Tiraj 24000+100. Hârtie
Velină
mată ediţii de 80 gr. / m.p. Coli de tipar 7,50. Coli de editură 4,76. Ft. 210 x
270. Com. editurii 969 Ediţia I. Preţul per exemplar lei 5,30. A. 02248. Pentru bibliotecile
mici indicele de clasificare (8 S)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu