Astăzi,
în apropiere de începerea unui nou an şcolar, deschidem abecedarul anului 1953,
1954. Suntem în urmă cu peste 60 de ani şi vă propun să urmăriţi a doua parte a
călătoriei prin abecedarele acelor vremuri. Despre prima parte puteţi citi
aici
De la bun început vă spun că nu apar modificări de substanţă la nivelul lecţiilor. În mare parte, conţinutul acestor abecedare este identic cu cel al abecedarelor apărute în perioada 1948 – 1952.
Mici
repere istorice:
- la 24 septembrie 1952 se
modifică stema României. Astfel, noua stemă se găseşte la începutul
abecedarelor din 1953 şi 1954;
- la 5 martie 1953 moare I. V.
Stalin. Iată caseta tehnică a abecedarului din 1953
Dat la cules 17. II. 953. Bun de tipar 1. VI.953. Tiraj 267650 ex.
Hârtie
s. velină 70x100 1/16 65
g .m. Coli editoriale7,220. Coli de tipar 5,125.
Preţul unui exemplar 2 lei. Comanda Nr. Pl. 1001, A 01799/952
Probabil s-au purtat discuţii
aprinse despre cum trebuie să arate lecţia dedicată lui Stalin şi s-a muncit
susţinut pentru ca această lecţie să apară la timp şi să fie conformă cu
realitatea dorită.
- la 1 aprilie 1954 intră în
vigoare noua ortografie a limbii române, elaborată de Academia R.P.R încă din
septembrie 1953. Precizăm doar două modificări: înlocuirea literei â cu î şi înlocuirea apostroful cu linioara;
Ilustraţiile
acestor abecedare aparţin lui Dem. Numele ca atare nu este precizat dar
semnătura autorului se mai poate vedea pe unele planşe, iar asemănarea (mergând
până la identitate) cu ilustraţiile abecedarelor anterioare este evidentă.
Să
deschidem din nou albumul cu poze, ipoteze şi comentarii:
- se schimbă ilustraţia copertei
şi a paginii de gardă. Dacă până în 1952 pe copertă erau prezenţi doi copii (o
fată şi un băiat) din 1953 până în 1954 este prezentă doar fata. Se renunţă la
portul tradiţional şi dispare ideea cumva neplăcută sugerată de faptul că doi
copii folosesc un singur manual. Dacă din 1948 – 1952 copiii îşi satisfac mai
degrabă curiozitatea, ei stau jos şi se uită la ceva (poate şi de aceea există un
singur manual, unul dintre ei a răspuns invitaţiei celuilalt) din 1953 pare să
avem un răspuns la lecţie, fetiţa este în picioare ceea ce denotă o activitate
în desfăşurare. Cred că acesta este momentul în care începe să se insinueze din
ce în ce mai puternic ideea de a renunţa la aspectele rurale, la tot ce ţine de
viaţa la ţară ca unică formă de trai. Încep să fie prezente aspecte care
sugerează posibilitatea de a trai şi în alte condiţii (vom vedea la momentul
oportun cum se modifică scena dormitorului).
- spuneam data trecută de felul
cum evoluează grupul de copii de la pagina 25, până în 1953 ei se joacă de-a
războiul şi am aflat (mulţumesc acum doamnei Simona Szakács) că aceste
reprezentări au un trecut în abecedarele de dinainte de 1948 deoarece trebuia
stimulat sentimentul de identitate naţională şi de motivare a efortului de
război făcut de ţară. Din 1953 locul unor astfel de reprezentări războinice
este inoportun, se glorifică acum pacea, înfrăţirea între popoare şi amintirea
unor astfel de evenimente este marcată prin demonstraţii / manifestaţii,
acestea din urmă fiind ilustrate acum.
- la pagina 26 corul de copii, o
temă recurentă a ilustraţiilor pentru abecedar sugerează evoluţia, trecerea de
la viaţa la ţară la viaţa de la oraş. Pe de altă parte se poate observa lipsa
uniformei şcolare, copiii se pot îmbrăca diferit, asta deocamdată.
- la pagina 35 băieţelul care
bate toba, nu mai este un băieţel oarecare, el este un pionier. Apare cravata
roşie (asta încă din 1951), iar cămaşa nu mai este deschisă la gât, sentimentul
de libertate dat de această deschidere mi se pare a fi sugrumat.
- se modifică filatura de bumbac
de la pagina 49, cel mai probabil ca urmare a retehnologizării. Textul lecţiei
rămâne identic cu cel din 1952.
- descoperiţi trei asemănări şi
cât de multe deosebiri reuşiţi între Lenuţa anilor 1948 – 1951 şi Lenuţa anilor
1952 – 1954.
- la pagina 59, ilustraţia lecţia
„La joacă” se schimbă total din 1952. Dispare aspectul combativ, dispar
însemnele naţionale, iar acţiunea capătă un sens neutru, cei patru copii,
împreună cu câinele Jap se întorc de la joacă. Se pot observa schimbări şi la
nivelul vestimentaţiei, dacă până în 1952 hainele par a fi de anoste, din 1952
hainele par a fi cumpărate din magazin.
- deschidem la pagina 68, unde îl
găsim pe Mircea, care până în 1953 este ucenic şi-şi face mama mândră şi
fericită căci fabrica în care învaţă a câştigat întrecerea în muncă şi mama îl
laudă „Bravo băiete!” Din 1954, Mircea este muncitor, el vine acasă foarte
bucuros, şi fabrica lui a câştigat întrecerea în muncă, şi mama îi spune „Bravo
fiule!”
- în 1954, lecţia despre V.I.Lenin
se modifică total, iată textul lecţiei: „V.I.Lenin a fost conducătorul iubit al
oamenilor muncii. El i-a învăţat să lupte împotriva moşierilor şi
capitaliştilor. Capitaliştii şi moşierii îl urau şi voiau să-l distrugă. Dar
Lenin a luptat mai departe pentru binele poporului muncitor. Sub conducerea
lui, muncitorii şi ţăranii au alungat pe moşieri şi pe capitalişti. Lenin a
murit dar amintirea sa trăieşte în inimile oamenilor muncii, de pretutindeni.”
- în 1953, textul lecţiei despre
Stalin este acesta: „I.V. Stalin a fost marele conducător al Uniunii Sovietice,
marele conducător şi învăţător al tuturor celor care muncesc. Numele de Iosif
Visarionovici Stalin e un nume drag tuturor oamenilor muncii. De tovarăşul
Stalin a auzit toată lumea. Tovarăşul Stalin a fost cel mai bun prieten al
copiilor. El a luptat toată viaţa lui ca ei să fie fericiţi. Iosif
Visarionovici Stalin, înţeleptul şi iubitul conducător al celo care muncesc, a
murit la 5
martie 1953. Învăţătura lui călăuzeşte pe toţi oamenii muncii.”
- în 1954, lecţia despre Stalin
va avea următorul conţinut: „I.V. Stalin a luptat tot timpul vieţii sale pentru
binele oamenilor muncii. I.V. Stalin a fost elevul credincios şi cel mai
apropiat prieten al lui Lenin. Sub conducerea lui I. V. Stalin a învins Armata
Sovietică pe fascişti. Ea a eliberat de asuprire şi ţara noastră. I. V. Stalin
a murit. Poporul nostru păstrează cu recunoştinţă memoria sa. Poporul Uniunii
Sovietice şi oamenii muncii din lumea întreagă urmează învăţăturile lui V.I.
Lenin şi I.V. Stalin.” Acesta este ultimul an în care apar lecţii despre Lenin
şi Stalin.
Interesante, comentariile dumneavoastră! Aş remarca faptul că în abecedarele din anii '60, ilustrate de Coca Creţoiu Şeinescu, apar din nou cei doi copii, un băiat şi o fată, care citesc împreună în acelaşi abecedar.
RăspundețiȘtergereV-aş întreba, totuşi, de ce, pentru anii 1952 - 1954, aţi folosit poze alb-negru?
Cu stimă
Vă mulțumesc pentru vizită și aprecieri și vă invit să vedeți și continuarea acestei călătorii, am reușit să ajung până în anul 1967, numai să aveți un strop de răbdare :)
ȘtergereCei doi copii de care pomeneați reapar din 1955, dar își vor schimba înfățișarea de-a lungul edițiilor.
Explicația pentru pozele color este una simplă, din motive tehnice eu am avut acces la un moment dat doar la un copiator alb-negru, prin urmare pozele sunt și ele ca atare.
Foarte interesante informaţii,vă mulţumesc!
RăspundețiȘtergereAş avea o întrebare: În ce an s-a renunţat la uniforma sovietică a fetelor (neagră cu volănaşe) şi a fost adoptată cea albastră? Cineva mi-a spus că în 1964, eu stiam că ceva mai repede.
Stema RPR e un pic greşită, flamura tricoloră „zâmbitoare” a fost adoptată de cea a RSR, cea a RPR având altă formă.
Vă mulțumesc pentru vizită și interes. Din păcate nu vă pot răspunde pertinent la întrebarea dumneavoastră deoarece nu am găsit nicio referință cu privire la uniformele școlare ale perioadei, tare mi-ar fi plăcut să am ceva informații despre acestea, dar la momentul acesta nu-s în posesia lor. Cât privește stema vă asigur că cea din imaginea de mai sus se regăsește la începutul abecedarelor din această perioadă.
Ștergere