O
carte de atmosferă. Despre ce fel de atmosferă poate fi vorba dacă acţiunea se
petrece spre finalul celui de-al doilea război mondial, când Dictatul de la Viena este încă în vigoare
şi liderul Partidului Crucilor cu Săgeţi, Ferenc Szálasi adept al principiilor
fascismului, creează pe plan local divizarea opiniilor în ceea ce priveşte
solidaritatea oamenilor pentru un regim sau altul. Dacă szálasişti au
libertatea de a-şi exprima liber părerile, comuniştii trebuie să trăiască în
ilegalitate, este un alt război căruia trebuie să-i facă faţă populaţia. Prinşi
în acest război al adulţilor vor fi copiii familiei Kiss, Ádám, Zsuzsánna,
Áron, Ödön, ei vor trebui să facă faţă
arestării părinţiilor lor.
Se
apropie cea de-a 12-a aniversare a lui Ádám,
fratele cel mai mare. Mama printr-o minune reuşeşte să pregătească un tort,
care se topeşte sub privirile pofticioase ale copiilor, limbile acestora
plescăie în gura care înghite-n sec şi îşi exersează răbdarea. Totul pare a fi
povestea unei copilării sănătoase în care restricţiile vremurilor sunt
compensate de iubirea părinţilor. Nu va fi aşa, povestea ne anunţă subtil, prin
cuvinte bine plasate că lucrurile se vor schimba şi zilele fericite se vor face
praf sub influenţa experienţelor ce vor urma să vie… va fi prima aniversare
celebrată cu un tort amar. Liniştea dimineţii, în care tatăl se întoarce de la
tipografie unde lucrase în schimbul de noapte şi îşi urmăreşte copiii
pregătindu-se de şcoală este spartă de bătăile care dărâmă uşa de la intrare… o
percheziţie năprasnică îi aruncă pe copii în cămară, împreună cu geanta pe care
Ádám o primeşte de la tatăl său cu ordinul de a o ascunde cât poate el mai
bine. Agenţii nu se sfiiesc să facă glume tari pe seama copiilor care plâng,
spunându-le că dacă nu încetează cu plânsul vor fi împuşcaţi. Casa este
răscolită, copiii sunt închişi în cămară, tatăl este dus în arest, este timpul
ca liniştea să devină de nesuportat şi să fie alungată de strigătele disperate
ale copiilor captivi în întunericul cămării. Vecina familiei Kiss, o româncă,
care arată că omenia vorbeşte aceeaşi limbă peste tot îi va lua sub aripa sa şi
va încerca să-i protejeze cum o putea mai bine, va avea grijă de cei patru
copii aşa cum are grijă şi de cei doi ai săi. Ea află de la Ádám despre geantă,
i-o cere şi-l învaţă să nu aibă încredere în nimeni şi că orice i s-ar întâmpla
să vorbească mai întâi cu ea şi pe urmă or vedea cum este mai bine. Şi ziua
abia a început…
Ádám,
mergând la tipografie în căutarea mamei lui, află că şi aceasta a fost
reţinută, este momentul în care realizează că el va fi Şeful pe bune, dacă până
acum aceasta era doar o poreclă între fraţi, de acum încolo această poreclă se
cere tratată cu responsabilitate… şi responsabilităţi sunt multe, trebuie să
procure lapte, pâine, să aibă grijă ca fraţii lui să ajungă la şcoală şi
grădiniţă, să se îngrijească de casa răvăşită şi acestea sunt doar gândurile
lui. Realitatea le acceptă ca pe un bun început şi-i ridică în faţă altele,
şicanele colegilor, care şi aceştia se vor împărţi în două tabere în funcţie de
orientarea părinţilor; şicanele adulţilor, fie că este vorba de nenea
Fellegvári, care îl tratează ca pe un răufăcător, fie că este vorba de
profesorul Galócási, care-l va desfigura din bătaie pe Ádám; Ödi va fi dat afară
de la grădiniţă; alarmele aeriene; întrebările din ce în ce mai insistente ale
fraţilor mai mici, cu privire la reîntoarcerea părinţilor acasă; încercările
agenţilor de a obţine informaţii şi pe alte căi; percheziţia care are loc acasă
la prietenul său cel mai bun; spectrul morţii acestui prieten într-un
bombardament aerian; fuga lui Ödi; plasarea copiilor într-un cămin de orfani;
ameninţarea cu exmatricularea. Cât de puternici să fie umerii unui băiat de 12
ani? Suficient şi capătă putere când văd că în acest delir, omenia nu s-a
rătăcit căci alături de Ádám vor fi destui profesori, oameni, colegi care
într-un fel sau altul se vor opune îngropării de viu a unui suflet de copil.
Tensiunea
poveştii este temperată subtil prin cuvinte care ne liniştesc şi ne asigură că
lucrurile se vor termina cu bine, chiar dacă nu pentru toată lumea, căci tatăl
nu se va mai întoarce acasă… ostoirea sufletească – pentru acel moment – este
aceea că sacrificiul nu a fost făcut în van.
Temă: Descrieţi mecanismul şi resorturile
responsabilităţii prin care aceasta contribuie la transformarea copilului în
adult.
Autor: MÉHES GYÖRGY (14 mai 1916,
Odorheiu Secuiesc – 10 aprilie 2007, Budapesta)
Copertă şi ilustraţii: SOÖ ZÖLD
MARGIT
Traducere: ALEXANDRU COVACI
Titlu original: A tizenkét éves
felnőtt (1979)
Editura: Ion Creangă
Lector: DELIA
DAMIRESCU
Tehnoredactor: GOSAV
CONSTANTIN
Bun de tipar: 29.04.1982. Apărut: 1982. Coli de
tipar: 17,5
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu