Care
să fie misterul circului? Din ce este făcut lipiciul lui, astfel încât copiii
stau cu gurile căscate şi pot fi cuminţi zile întregi, dacă este vorba de
câteva bilete la circ? Care este impulsul care-i trezeşte pentru a ajunge la
timp la matineu? Ce vis îi determină să se dea jos din tren, pentru a trage o
raită prin împrejurimile cortului înalt, bine întins şi frumos colorat? Este o
întâlnire la mijloc de drum, copilul vine cu deschiderea lui spre poveste, iar
circul vine cu lumea lui de poveste, o lume în care realul este acoperit de
măşti, costume, este escamotat prin jonglerii şi tertipuri, este scos din joben
sub formă de iepure, este pus să facă sărituri mortale la trapez, este apăsat
pe nas şi luat ca partener de joacă, este dresat şi răspunde cuminte la formula
de halei hop… este realul ghiduş,
care nu te ceartă şi este dispus să se joace cu tine… atâta timp cât îţi
plăteşti biletul de intrare. Pentru unii, acest bilet costă bani, sunt alţii
care plătesc cu timpul pierdut şi puţini sunt cei care intră… dar am intrat pe
tărâmul adulţilor şi noi vorbeam de copii.
Şi
tot un copil este şi Nae Deşteptul, un băieţel de unsprezece ani, pe care îl
ştim dintr-o scriere anterioară, dar dacă nu-l ştim, nu-i nimic, vom afla în
curând ce-i poate pielea. El urmează să facă un voiaj la Bucureşti , pentru a-şi
petrece vacanţa de iarnă la unchiul Titi, asta, drept răsplată pentru notele
bune de peste an. Lucrurile sunt simple, dar nu sunt aranjate deoarece nu
există un geamantan în toată casa. Asta nu este o problemă pentru Toni Cuţit,
prietenul lui Nae, care îi va da un geamantan, o bijuterie nu alta… nici Jean
Marais nu are un asemenea geamantan. Este vorba de o cutie de îngheţată Polar,
nou-nouţă. Toni Cuţit este ucenic la Cooperativă şi se îndeletniceşte cu transportul
bunătăţilor, cu ajutorul unui triciclu cu dulap, pe care este pictat un tort
mare cu frişcă, iar sub el cu litere mari colorate scrie aşa:
„VĂ RUGĂM, OAMENI
MATURI,
DAŢI COPIILOR
PRĂJITURI!”
Cum
călătorului îi şade bine cu drumul, Nae porneşte spre Bucureşti, nu înainte de
a promite că va fi un exemplu de cuminţenie. Ce-am promis şi ce-am comis sună scurt şi prevestitor un titlu de
capitol, căci la oprirea trenului într-o staţie, Nae vede garate vagoanele
Circului Pedro-Pedro, nu rezistă ispitei şi coboară, are timp cincisprezece
minute pentru dus, văzut şi întors… socoteala nu-i iese şi rămâne de căruţă, a!
pardon, de tren. Nu se panichează, fiind un băiat deştept şi vede – lăsăm
partea cu paharul plin pe jumătate în seama celor interesaţi, am putea să-l
numim aici pe Ahab-Ben-Buhr, un dresor nemilos de tigri Royal, dezgustător şi
pus pe răutăţi căci nu-i place concurenţa şi este dispus să facă orice pentru a
scăpa de ea. Concurenţa este leul Leon, faima Circului Pedro-Pedro, dar care
acum nu mai face doi bani, de când dresorul lui, Mustafa, a dispărut subit din
circ, toată lumea îl bănuieşte pe Ahab-Ben-Buhr, dar nimeni nu poate dovedi
nimic – ziceam că Nae nu se sperie şi se hotărăşte să vadă circul mai bine şi
iată că îl întâlneşte pe doctorul Prill, un faimos dentist de animale, el
însuşi fiind o maimuţă. Doctorul Prill simte potenţialul lui Nae şi îi
povesteşte despre amărăciunea leului Leon. Nae se hotărăşte ca între cele două
trenuri, cel pierdut si cel pe care îl va lua spre Bucureşti, a doua zi
dimineaţă, să îl salveze pe Leon.
Salvarea
leului Leon are loc şi este spectaculoasă, nu amintim decât beţia cruntă a lui
Ahab-Ben-Buhr pusă la cale de Doctorul Prill, evadarea tigrilor Royal şi
escapada lor în oraş (cel mai bine se vor simţi la măcelărie), strângerea de
alimente şi hrănirea leului Leon, căci de la Ahbebe (toată lume îi zice aşa lui Ahab-Ben-Buhr,
e mai simplu) mânca doar bătaie, numărul senzaţional executat de Nae, Doctor
Prill şi Leon, mulţimea dezlănţuită, recuperarea dresorului Mustafa, mai precis
a memoriei acestuia (şi-o pierduse în urma unui accident pus la cale de Ahbebe),
reîntâlnirea emoţionantă dintre Mustafa şi Leon, multiplele contracte propuse
de domnii Ostiapenco, directorul Circului Mare din Moscova, Ronai de la Budapesta , Alberto din
Brazilia, Kuku-Rucu de la circul din Tokio, domnul Gérard de la Paris , maestrul Giulio de la Roma , Van de Loch de la Stockholm , Kaţov de la Circul Mare din Sofia şi
înaintea tuturor, tovarăşul Popescu, de la Circul de Stat din Bucureşti, toţi directori de
circ dornici să îl aibă pe Nae în programul lor, dar Nae ştie care îi sunt
interesele la unsprezece ani…
O
poveste asemenea unui spectacol de circ, în care râzi cu gura până la urechi,
care are suspans, în care eroii sunt un pic altfel decât ca în viaţa reală… nu
trebuie să plăteşti cu bani sau timp pierdut, este suficient să ai inima
deschisă pentru a intra, pentru a te putea bucura ca un copil…gongul este deja
la a treia bătaie!
Temă:
Cum spuneam, gongul este deja la a treia bătaie. Cum v-aţi pregătit de
spectacol?
Autor: NAE DEŞTEPTUL adică ANNA
MÉLIUSZ (18 mai 1920, Cluj-Napoca – 13 ianuarie 1998, Bucureşti) şi JÓZSEF MÉLIUSZ (12 ianuarie 1909, Timişoara – 5 decembrie 1995, Bucureşti)
Copertă şi ilustraţii: Nenea TARU
Traducere: PETRE BOKOR
Titlul original: Én és az oroszlán
(1971)
Editura: Ion Creangă
Lector:
IOANA RICUS
Tehnoredactor:
ŞTEFANIA MIHAI
Apărut:
1971. Comanda nr. 169. Coli de tipar: 12,75
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu