Interpretările
care pot fi făcute pe marginea unui astfel de titlu pot fi multiple… cum adică
la braţ cu ultimul zmeu? De când este zmeul aşa de civilizat, de când a căpătat
el manierele astea de gentilom, este o situaţie în care mai degrabă am vorbi de
primul zmeu, nu de ultimul. Cert, nu este vorba de un zmeu dintr-acela din
poveşti, care fură fetele de împărat şi le închide în turnuri zidite în vârf de
munte.
Să
fie atunci vorba de un individ care face pe zmeul şi dacă da, cine ar merge la
braţ cu un astfel de individ şi de ce ar fi el ultimul? Înseamnă că are ceva
special, ceva care-l face pe cale de dispariţie şi în ciuda comportării lui
zmeieşti este dezirabil. Nu, este prea complicat un astfel de context pentru o
poveste destinată copiilor. Plus că perechea zmeului trebuie să aibă un anumit
trecut, care să explice o astfel de propensiune.
O
altă posibilitate ar fi ca zmeu să
fie un nume de familie, dar de ce ultimul? Dacă ar fi cel mai mic copil din
familia Zmeu, am vorbi atunci de Prâslea, nu? Or ştim că Zmeul şi Prâslea nu
joacă în aceeaşi echipă.
Acum
este momentul în care ochii cad pe coperta cărţii, unde vedem doi copii, în
prim plan un băieţel care nu susţine privirea, în plan secund o fată din
profil, preocupată de un gând, de o veste care nu-i este tocmai pe plac, iar pe
fundal natura, lac, munţi, pădure. De ce s-or fi certat ăştia doi?
Cum
de cele mai multe ori lucrurile se lămuresc citind, să nu întârziem în a da
filele acestei cărţi. Într-adevăr este vorba de familia Zmeu, în care Manolică
este mezinul. Porecla de Ultimul Zmeu
i se trage de la un joc de cuvinte, care descrie foarte bine mai multe
realităţi, cea familială, cea fizică şi cea de la catalog – atunci când se
făcea prezenţa, ultimul era Zmeu Manole.
Povestea
se desfăşoară pe mai multe planuri, unul care satisface nevoile de realism
socialist ale acelor vremuri şi anume construcţia hidrocentralei de pe Lotru hidrocentralei subterane din Corbeni, judeţul Argeş,
un altul este realitatea familială a constructorilor aduşi de prin toată ţară
să participe la construirea acestui bănuţ energetic care va fi adăugat la salba
de hidrocentrale a patriei. Lumea copilăriei trăită în natură, în apropierea
unor vestigii istorice, cu scovergile bunicii, cu prima strângere de mână şi
primul bilet în care ceri să nu se râdă de inima ta, prima ceartă şi prima
împăcare, miile de gânduri… „ca nişte stoluri de păsări sprintene, iuţi,
îmbrâncindu-l înainte, trăgându-l îndărăt, cocoţându-l sus, pe Cetate,
azvârlindu-l apoi jos, pe cărare… Zburătoarele astea sunt invizibile, da-s
gureşe…oho! – şi indiscrete, şi bucuroase, şi cam aiurite, şi-i împuie urechile
cu sfaturile lor – „E drăguţă, zău…Bravo, Manolică… Păcat că pleacă. Păcat.
Zbrrr! Dar mai sunt zece zile. Zece, zece, Fâl! Oho, destul. Ai timp. Poţi să-i
spui – Zbârr! – atâtea şi atâtea lucruri! Ce naiba, fii curajos, spune-i! Cip!
Spune-i că eşti – fâl-fâl-fâl – îndrăgostit. Cirip! Nu-i spune! Ba da. Nu, că
Delia o să râdă…Zvârr!” – este şi asta o realitate a poveştii.
La
fel cum o realitate a poveştii este şi imixtiunea ideologiei specifice
vremurilor, dar ştiţi cum mi se pare că este treaba asta, cel puţin în cazul de
faţă, e ca atunci când te uiţi fermecat la un tablou şi de nicăieri apare o
muscă care se aşează fără jenă pe macii din faţa ta. Ce-i de făcut? Musca este
o realitate a momentului, te apuci să ţipi la curator, invoci prea marea
măiestrie a artistului sau printr-un simplu gest cu mâna restabileşti ordinea
firească a lucrurilor. Oricum, aci nu-i vorba de o muscă dintr-aia sâcâitoare.
Sunt
momente în povestea aceasta în care pana de basm şi cea SF, instrumente pe care
autoarea le cunoaşte în cele mai fine detalii, creează reverii diurne,
călătorii printre aştri, cuasari şi stele care-ţi cer prietenia, propunându-ţi
aventură de neegalat în cotitiadul tern al unor zile ploioase. Sunt momente de
realitate familială, în care dacă-ţi permiţi să te salţi deasupra implicării
proprii, poţi înţelege atitudini, comportamente, replici, feluri de a fi. Sunt
momente care vin implacabil căci... Ultimul Zmeu a murit, trăiască Ultimul
Zmeu!
Temă: Ce preferaţi, puterea
compromisului sau arta compromisului? Argumentaţi opţiunea.
Autor: GEORGINA VIORICA ROGOZ (15
aprilie 1927, Timişoara)
Copertă: D. RISTEA
Editură: Ion Creangă
Redactor: GEORGETA
PĂSĂRIN
Tehnoredactor:
GHEORGHE CHIRU
Apărut 1970. Comanda nr. 7681. Hârtie ti-
par înalt B de 63 g/m2. 16x540/840. Coli
de tipar 12. C .Z.
pentru bibliotecile mici
8R – 93
Scuze că postez ca "Anonim", de fapt nu ştiu cum să procedez cu celelalte. Am să mă semnez la final. Am citit şi eu cartea, acum aproape 40 de ani, dar în mintea mea de copil mi-a rămas nu atât povestea de dragoste a lui Manolică Zmeu (ultimul din familie, până la ultimele pagini ale cărţii, şi "adevăratul" zmeu, cum se angajează la final în faţa Sânzienei), cât cea a prieteniei dintre Manolică şi Sânziana Grui, pigmentată cu isprăvile lor în lupta cu posibila "maşteră" ce ameninţa să intre în viaţa fetiţei. E interesantă şi evoluţia lui Dragu spre maturizare. Oricum, o carte plăcută. Vă mulţumesc pentru că mi-aţi amintit de ea. O voi căuta să o cumpăr, poate şi nepoţii mei o vor aprecia, chiar dacă ei sunt crescuţi la oraş şi în alte vremuri. PS: Acţiunea e localizată totuşi la Corbeni, unde se construia hidrocentrala de pe Argeş, la Lotru urma să plece familia fetei de care se îndrăgostise Manolică după terminarea lucrărilor.
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc pentru atenţia dumneavoastră. Aveţi dreptate, acţiunea se petrece la Corbeni, judeţul Argeş, voi face corectura necesară. Sunt multe planuri în această carte şi se vede bine că autoarea ştie să construiască povestea astfel încât energia necesară citirii ei se va întoarce la cititor deoarece aşa cum spuneaţi şi dumneavoastră este o carte plăcută... dovadă că şi după 40 de ani reuşiţi să vă amintiţi cu acurateţe o mulţime de detalii.
Ștergere