Atenţie
se lucrează cu tristeţi! Nu ştiu să se fi inventat vreun costum de protecţie
împotriva tristeţii, nu ştiu dacă există norme care să reglementeze o astfel de
muncă, ştiu doar că oricare dintre noi se poate califica pentru un astfel de
post. Tristeţea nu este un angajator pretenţios, pentru ea importantă este doar
calitatea simţirii… fii sensibil şi cu siguranţă Tristeţea te va dori în echipa
ei. Odată cooptat nu-ţi rămâne altceva de făcut decât să suferi – că o faci
zgomotos sau în tăcere, asta este o altă discuţie – rostul acestei suferinţe
este acela de a avea capacitatea de a aprecia la justa valoare lucrurile bune
care urmează să ţi se întâmple – că acestea nu se întâmplă, este de asemenea o
altă discuţie.
Tristeţea
face casă bună cu periferia, aici lucrurile nu au sclipici, nu sunt zgomotoase,
bucuriile sunt mici şi se desfac greu asemenea unei nuci costelive,
întâmplările nu pot fi falsificate purtând ochelarii bunăstării. Se trăieşte
greu, de pe o zi pe alta, ajutorul nu este real, este doar de formă… digul din
secvenţa O lume, este întărit cu
speranţa ca apa ce va veni nu va fi mare, evident că Natura este oarbă şi adună
tot, de sus, de pe versanţii munţilor, până jos în vale… totul va fi o apă
şi-un pământ, sufletele se refugiază pe culmi şi strigă unele la altele unde-i
orbul satului.
Micimea
sufletească te seacă, te împinge la a face doi paşi înapoi, nu pentru a avea o
imagine de ansamblu ci pentru a te dezice… imaginea unui câine spânzurat în
copac doar pentru că stăpânul aşa şi-a imaginat că-şi va apăra perele de nişte
mâini mici şi hoaţe, sparge carapacea simţirii şi lasă emoţia liberă, omorând
indiferenţa. Pe un astfel de teren, întâlnirea copilului cu moartea din
secvenţa Apa vie, este dificil de
suportat, evenimentele nu au nimic nefiresc în curgerea lor… cu copil pleacă
spre capătul unui pod unde erau cantonaţi câţiva soldaţi, se simţea bine între
ei şi dorind să-i răsplătească se oferă să le aducă apă în bidonul golit de
unul dintre ei, în drumul lui spre fântână salvează o broscuţă de arşiţa lunii
august şi se întovărăşeşte cu un căţel, ajungând la fântână constată că aceasta
a secat, dar îşi aduce aminte de izvorul satului, despre a cărui apă, bunica
lui îi spuse că te învie şi simţi cum prinde putere atunci când bău din căuşul
palmei apa izvorului… dar văzduhul prinde glas şi începe a bubui şi a tuna,
umbra unei păsări negre se abate asupra lui, nu este un nor de furtună căci nu
văzul îi păstrează amintirea ci urechea. Ajuns înapoi, constată că podul numai
există, iar un cap de soldat îl fixează cu privirea… apa curge şi odată cu ea
cuvintele băiatului într-un descântec învăţat de la bunica: „Apă moartă, să te-adune/ Apă vie să
te-nvie…”
Copiii
periferiei sunt tot copii şi lor le plac baloanele colorate, şi ei imaginează
jocuri, şi ei merg la şcoală, şi ei suferă atunci când nu sunt auziţi, şi ei au
cântecele lor, şi ei aşteaptă un alint, o mângâiere, o vorbă bună… doar că
toate acestea, se întâmplă sec, fără armonie, vitalitatea este epuizată de nişte
adulţi care nu ştiu că există nuanţe, pentru ei totul este alb sau negru. Dana
este o fetiţă luată de la orfelinat şi adusă în noua casă unde îi este bine şi
se simte iubită, mâna aspră a tatălui ştie să devină duioasă atunci când
mângâie creştetul copilei. Într-o zi, Dana participă doar cu prezenţa la o
discuţie, pe care o resimte ca privind-o pe ea, adulţii îşi vorbesc scurt,
răstit, mai mult bodogănind, de aici încolo ea va fi cea care va avea grijă de
raţe, numai că ei îi este frică de apă şi îşi va căuta un loc mai sus pe un
dâmb. Raţele ştiu şi singure a se bălăci şi nu au nevoie de grija fetiţei
pentru a se întoarce acasă astfel încât somnul ei nu le deranjează. Mama o ţinu
într-o fugă atunci când văzu că soarele a asfinţit şi raţele s-au întors
singure acasă. Mii de gânduri îi treceau prin cap şi toate au fost înlocuite de
o furie oarbă atunci când a văzut somnul lung al fetiţei… băţul a început să
lovească în neştire, speriată fetiţa sări în tufa de cătină… şi lumina începe
să se scurgă încet, se lasă noaptea, doar pentru Dana, tot restul vieţii va
fi întuneric.
Secvenţe
sunt multe, nu toate sunt la fel de tragice, dar toate surprind suferinţa
trăită fără a şti dacă acest lucru foloseşte într-adevăr la ceva.
Temă: Cum răspundeţi unei
întrebări mute?
Autor: CORNEL[IU] BUZINSCHI (25 februarie 1937, Bacău
– 27 mai 2001, Bucureşti)
Copertă şi ilustraţii: BARDOTZ
LUDOVIC
Editura: Tineretului
Redactor responsabil:
TUDOR POPESCU
Tehnoredactor:
MARIANA PUŞCAŞU
Dat la cules 27.09.1965. Bun de tipar 11.12.1965
Apărut 1965. Comanda nr. 7299. Tiraj 30140. Hârtie
semivelină de 80 g/m2,
ft. 610x860/16. Coli edito-
riale 4,53. Coli de tipar 6
A . 12264.
C . Z. pentru bi-
bliotecile mici 8R – 93
Cred că unei întrebări mute nu poți să-i răspunzi decât cu compasiune. Zic și eu.
RăspundețiȘtergereNu ziceţi rău... mă gândesc că răspunsul trebuie să fie la un alt nivel decât cel explicativ-declarativ.
ȘtergereEste adevărat. Compasiunea nu poate fi la un nivel explicativ-declarativ ci, mai degrabă, la nivel afectiv.
ȘtergereÎntâmplările povestite în această carte te stârnesc, nu te lasă indiferent dar cum nu ai cui să adresezi întrebările tale nu-ţi rămâne decât să rezonezi afectiv la experienţele relatate.
Ștergere