Oare care vor fi nostalgiile de mâine ale copiilor de azi? Am așa un gând pe care nu pot sau poate nu îl vreau limpezit. Îl las să stea în ceață pentru că mă interesează doar contururile lui, marginile lui... nu, nu este un spectru de care îmi este teamă. Este așa, ceva diafan, vaporos, nu trezește frică, mă însoțește ca amintirea unei mângâieri atunci când citesc cărți de felul celei de față. Da, poate fi vorba de un anumit fel de poezie de a vedea viața.
Atunci când copilăria este
un fel de libeluliadă – cuvântul poate stârni în mințile mai coapte unele
întreceri sportive – îți vine să o însoțești pe Rada...“dacă vreți puteți
împărți cu ea ciocolata cu lapte pe din două. Într-o dimineață de iulie s-a trezit
foarte devreme; mi-am dat eu seama că avea... multe probleme. A plecat spre
grădină cu dimineața de mână. M-am dus și eu după ea, tiptil-tiptil, ca să văd
ce poate face în grădină, dimineața, un copil. Si-am văzut-o pe Rada printre
ierburi, printre flori, luată de dimineață de subțiori, privind cerul și norul
acela mic și caraghios, care seamănă cu Grivei când roade un os. Stătea culcată
în iarbă cu ochii la cer, privind cum apar păsările și cum pier. Ținându-se
bine de tulpina unei flori de cicoare și țipând că o să cadă în văzduh și în
soare. În jur erau multe libelule cu aripi străvezii, iuți ca gândurile de
copii, cu trupuri gingașe ca niște zâne, și florile erau pline de albine,
pline... Miroase a iarbă și era zumzet în aer, parcă torcea vara abur cald
dintr-un caer. Din dimineața aceea când am privit cu multă atenție livada, am
înțeles ce înseamnă LIBELULIADA.”
Atunci când îți dai seama
că “tare aș vrea să nu mai fie nici un copil supărat. Copiii trebuie să se
joace, să învețe, să cânte, să fie veseli și să se bucure. Să nu știe de
tristețe și să nu fie niciodată bosumflați.”
Atunci când trebuie să
scrii povești dar vremurile nu îți permit zboruri înalte, este necesar să devii
priceput într-ale planorismului, nu poți ambala motoare făcând o gălăgie
infernală trebuie doar să știi cum să te folosești de curenții de aer. Nu faci
gălăgie, doar te lași purtat de niște aripi și descrii volute.
Îmi place povestea Prunul
care are așa o tentă filosofică și oferă un mod de a privi viața, nu așa
fâș-fâș cum face un fâș purtat cu pași iuți pentru a face în ciudă ploii care
încearcă să te ude. Te poți îndrăgosti de un prun înflorit dacă te chemă Florin
și chiar dacă nu te cheamă, prunul este pentru toți egal, tu te îndrăgostești
de ideea de floare, care în fiecare primăvară îți aduce aminte că deși timpul
trece viața își mai acordă o șansă pentru a reface un drum cu ceva mai multă
înțelepciune de data aceasta.
Îmi place povestea Întâmplare
adevărată din viața mea unde se analizează firi și personalități și cum
influențează acestea scrierea unei compuneri cu tema enunțată în titlul
povestirii. Se vede și aici imposibilitatea de a scrie doar așa, pentru tipar...
nevoia de autentic, de trăire reală, de simțire care nu te lasă să nu fi așa
cum ești tu.
Vă invit să deschideți
noua categorie – vocabular, unde voi strânge cuvinte care se găsesc în
dicționar doar că eu nu am habar.
Vocabular: băiaș – lucrător într-o mină (de aur)
Temă: Nostalgia, prieten sau dușman atunci când vorbim despre copilărie.
Autor: CLEOPATRA LORINȚIU (26 septembrie 1957, Năsăud,
jud. Bistrița-Năsăud)
Copertă și ilustrații: ELENA BOARIU
Editura: Ion Creangă
REDACTOR: GH. D. VASILE
TEHNOREDACTOR: FLORICA PREDA
DAT LA CULES: 2 IV 1981. BUN DE TIPAR: 6 XI 1981. APĂRUT:
1981
COMANDA NR. 1916. COLI DE TIPAR 5.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu