„Simt, aşa, că mi-e rău de parcă
aş fi căzut într-un hău, căderea ar fi fără oprire iar eu nici gând să-mi pot
veni în fire, aripile sunt la locul lor dar parcă n-aş fi ştiut niciodată să
zbor, mă uit în jur şi văd gâzele zburătoare poposind din floare în floare, iar
eu, printr-o tristă încercare, parcă-aş fi rămas fără nici o floare, nu ştiu ce
se întâmplă dar nu mi-e bine, parcă-aş fi zburat prea departe şi acum nu mă mai
pot întoarce la mine…” (pag. 56)
Sigur,
este un început care te pune pe gânduri. Întrebarea este cum am ajuns în acest
loc? Răspunsul este atât de personal încât nu încercaţi să-l transformaţi în
ceva extrem de banal. Ştiu, sunt exagerat şi preţios, dar din nu ştiu ce
motiv cuvintele îmi par în acest moment asemenea unor blocuri de piatră, iar
încercarea mea de a le îmbina duce la rezultate dezagreabile, de aceea voi lăsa
prezentarea acestei cărţi pe mâinile unui specialist, cred că singurul care a
dedicat înainte de 1989 o carte literaturii române pentru copii, este vorba de
Hristu Cândroveanu şi cartea sa Literatura
română pentru copii, editura Albatros, 1988.
„O
idee despre micul erou al atât de bogatei şi densei cărţulii a Gabrielei Negreanu, Mototol-Rostogol,
1981, ne-o facem încă din moto-ul autoarei, de pe pagina de gardă a minusculului
„tom”: „Lui / Brăduţ-Cristian, / care / nu-şi iubeşte / numele / pentru / că /
nu / şi / l-a / ales / el / singur”.
Ce
poate fi mai expresiv şi mai definitoriu pentru o „personalitate” incipientă,
deja… quasi-conştientă de sine ? Închipuiţi-vă un pici, revoltat că alţii
se amestecă în viaţa „lui” până într-atât încât îi dau – pentru întotdeauna –
un nume ce trebuie să-l reprezinte pe el
însuşi! Nu, eu nu vreau să-mi
zic(eţi) aşa – te poate surprinde el,
într-adevăr – , mie îmi place să-mi spun şi să mi se spună…
Aşa
se deschide – chiar din capul locului foarte promiţător – întâia
mărturisire-poem despre copilărie, a Gabrielei Negreanu, o voce lirică de
profunde tensiuni existenţiale şi eseistă remarcabilă totodată, a literaturii
noastre de azi, din generaţia încă tânără. Autoarea şi-a intitulat cartea: Aventurile lui Mototol-Rostogol la prima
lui ieşire din ocol, cu subtitlul, în
paranteză, roman în prozoversuri, cu
rime interioare deci, care îi conferă textului şi acea vioiciune, cantabilitate
ce se conjugă elocvent cu structura jucăuşă şi muzicală de la natură a celor
mici, fiinţe trăitoare într-un spectacol fără-de-sfârşit, de frumuseţe
cuceritoare.
Mototol-Rostogol
este copilul nostru etern, pe care atât de bine îl cunoaştem – ca unii ce l-am
avut sub ochi încă de la primul lui ţipăt „existenţial”. Şi la al cărui
gângurit dintâi am asistat, clipă de clipă, de pe când „mototolul” începe să
înceteze a mai fi „mototol”, devenind progresiv „rostogol” (fiindcă iată, nu mai
stă unde-l pui!) şi pomenindu-se, pomenindu-ne noi – că ne zâmbeşte, de la o
vreme, cu tot surâsul şi lumina lumii strânse laolaltă!
Dar,
uite că, atât de familiarul copil intră într-o altă minune a vârstei sale,
aceea a aventurii cunoaşterii şi a trezirii lui la conştiinţa de sine. Prag de
pe care trece sub „reflectorul” poetei în cartea de faţă.
Şi
aşa, suntem făcuţi martori, în capitolul întâi al prozopoemului Gabrielei
Negreanu, la…”Cum a aruncat Mototol-Rostogol o primă privire într-o lume care
era amăgire”: „Era ca şi cum într-o zi cineva l-ar fi luat pe Mototol-Rostogol
de pufuleţul lui cel moale de la ceafă, l-ar fi frecat pe după urechi cât să-i
dea curaj iar apoi, cu un bobârnac bine ţintit, l-ar fi proiectat drept în
mijlocul străzii aceleia mai mult prinse / decât întinse, / mai mult spargi /
decât largi, / mai mult aprige / decât antice, / unde tot felul de orătănii /
înşirate ca nişte mătănii / se făceau că joacă hopa-mitică, / dar de fapt ţopăiau
de frică”. Cu alte cuvinte, eroul nostru, ajuns conştient de sine – la modul nu
tocmai împlinit al conceptului, desigur – are întâia lui înfruntare,
confruntare cu lumea de dincolo de pătuţul său cu gratii. Şi, fireşte, are
primele traume, într-un univers, se vede, al insecurităţii totale, unde nimeni
– habar n-are – că el, Mototol-Rostogol este, trebuie să fie buricul
pământului, centru de atenţie generală!
După
care mai aflăm noi…”Despre cum, pornind-o Mototol-Rostogol tot într-o dungă,
cine să mai ştie unde poate s-ajungă…” Şi cunoaştem alte încercări prin care trece
micuţul pinguin-apolodoresc-„itinerant”, ca să zic aşa. Bunăoară, că tot timpul
călătoreşte cu… umbra după el! De ce s-o ţine scai în urma sa ? Începe prin
urmare iniţierea piciului, – dar de
unde să ştie el asta ? Şi cum să nu se sperie, aşa, în totală… necunoştinţă de
cauză ? ! Iată şi un pescăruş… Tot prilejuri şi impulsuri de acomodare cu
„restul” lumii în raport cu el, care e, negreşit, centrul ei… Rest-rest, cum se pare însă, deloc neglijabil!
Pescăruşul asta, de-o pildă… Nu l-ar putea folosi spre a întreprinde o
călătorie cosmică, agăţat cumva de picioruşul lui?... Deci, se deschide pentru
fostul Mototol-Rostogol (fostul – fiindcă nu mai e ce-a fost…) orizontul
nemărginit şi a-toate-încăpător al imaginaţiei. Vârsta dintâi începe să-şi
consume setea de nou, de altceva
decât poala caldă şi ocrotitoare a mamei. Şi uite aşa află prichindelul – ce
şi-a dezavuat numele (fiindcă nu era „opera” lui) – află… „Cum şi-n ce fel poţi
ajunge fără vreo vină într-o lume străină”: pescăruşul-navă-aeriană e înghiţit
de mare, sau ceva din mare! Mototol însă se „salvează” pe spinarea unei balene,
acest continent al apelor necuprinse, de pe care e proiectat înapoi, în
familiara lui uliţă de acasă. Şi visul-poveste – cu ochii închişi sau deschişi
– se închide asupră-şi…
Titlurile
de capitole înseşi, ale cărţii Gabrielei Negreanu, rezumă esenţial întreaga
naraţiune, concepută ca o explorare a lumii, pentru sine, din perspectiva
fabulos-onirică şi de iniţiere continuă a micuţului erou. Mototol-Rostogol
caută, descoperă, imaginând tot alte şi alte ipostaze ale universului
înconjurător, pe măsură ce intră în stăpânirea lor, „agresat” de ele. De ce
zboară Ruza-Buburuza ? Fiindcă…toate cele sunt ceva, dar cum sunt şi ce sunt ? Şi…Şi încă…etc.
Mototol-Rostogol
pătrunde în largul imaginaţiei lui ca într-o poveste, şi se intregrează perfect
miracolului, căruia îi devine parte, o componentă nu mai puţin miraculoasă.
Miracolul din care va ieşi cine ştie când, dacă va mai ieşi vreodată – dovadă
că autoarea, creatoarea lui mai hălăduie încă acolo. Şi periplul nu conteneşte:
„Şi aşa, şoptind munţilor şi stelelor şi dragei lui Ruza-Buburuza noapte bună…
adormi şi visă cum în zori va porni-o din nou pe strada aceea mai mult prinsă /
decât întinsă, / mai mult spargă / decât largă / şi atât de nebună-nebună, /
încât se termină de-a dreptul în Lună. / Unde, pasămite, / visele
Mototol-Rostogolilor sunt nemărginite”.
Ne
putem întreba dacă această carte este pentru copii, eu zic ca da şi asta din
cel puţin două motive, pe de o parte se spune ca la citit copiii folosesc inima,
iar pe de altă parte se spune că sufletul unui copil este numai bun de sădit
lucruri frumoase, care vor înflori la timpul lor.
Temă: Amintiţi-vă când aţi
crescut ultima oară.
Autor: GABRIELA NEGREANU (6 iulie
1947, Bucureşti – 22 octombrie 1995, Bucureşti)
Copertă şi ilustraţii: ŞTEFAN DAMÓ
Editura: Ion Creangă
Lector: GH. D. VASILE
Tehnoredactor: STANCU
PETRE
Bun de tipar: 12.XII.1981. Apărut: 1981
Coli de tipar: 4,5
Cred ca orice copil isi uraste la un moment dat numele dat si jura ca atunci cand va creste mare isi va aleage altul (unii chiar si fac asta, ca un fel de renastere) :-)
RăspundețiȘtergereEu nu i-aş spune chiar renaştere, mi se pare mai degrabă un fel de re(în)cadrare, aşa ca un fel de schimbare de perspectivă care face lumină în locuri ce până atunci s-au lăfăit la umbră... una e să te numeşti Daniel şi alta e să-ţi spui câtecevadespre cc :)
RăspundețiȘtergere